Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Česko, ráj dumpster divingu

Freeganismus nebo dumpster diving je životní styl, který nesouhlasí s plýtváním a distancuje se od konzumní společnosti.

Freegani sbírají ovoce z volně dostupných stromů, ale hlavně žijí z kontejnerů s odpadky za supermarkety, kde jsou vyhazovány často ještě poživatelné potraviny (ovoce, zelenina, ale i balené výrobky). Myšlenka je to skvělá. Je to ale opravdu tak jednoduché?

Jmenuji se Jirka, je mi 23 let a studuji vysokou školu v Praze. O freeganismu jsem se poprvé dozvěděl ve Vídni, kde jsem byl na výletě a bydlel zde u jednoho skvělého člověka, kterého jsem objevil přes couchsurfing. Byl to velmi striktní freegan, který prý už za jídlo nezaplatil několik let. Od kamaráda prý získal klíče od skladu, kam se sváží jídlo s prošlým datem spotřeby, a tam chodí “nakupovat”. Zaměstnancům to prý nevadí a tak si žije vlastně skvělý hipsterský život zadarmo.

O pár let později jsem začal o freeganismu slýchat i v Čechách. S penězi sice problém nemám, ale myšlenka životního stylu, která nepodporuje rozvoj konzumní společnosti se mi jako veganovi líbí. Začal jsem se tedy o tuto problematiku více zajímat. Přečetl si hodně zahraničních i českých článků a rozhovorů, olajkoval jsem nejednu skupinu na facebooku a začal jsem přemýšlet, že taky někam vyrazím. Nadšený jsem byl hlavně proto, že jsem nenarazil ani na jednu negativní zkušenost nebo zmínku o nějakém problému. Internet je plný pozitivních a motivujících prohlášení, že při nejhorším Vám někdo vynadá a že to přeci není žádný problém.

S kamarádkou jsme tedy minulý týden po půlnoci vyrazili na dumpster diving. Na internetu jsme si našli mapu obchodů, kde jsou v Praze volně přístupné kontejnery s vyhozeným jídlem a těšili jsme se na horu jídla zadarmo. Po několika hodinách jsme pochopili, že mapa je buďto velmi neaktuální, nebo jí udělal někdo jen jako žert. Všechny obchody, ke kterým jsme přišli, měly své odpadky za vysokým plotem nebo ideálně zamčené uvnitř budovy. Další noc jsme tedy opustili od dumpster divingové mapy a vyrazili “na vlastní pěst”. Když jsme dorazili k zadnímu vchodu do Kauflandu na okraji Prahy, konečně se na nás usmálo štěstí. Kontejnery s jídlem byli hned za plotem, skrz který šly prostrčit ruce a dokonce tu byly i odemčená vrátka. Z popelnic jsme si nabrali několik kilo krásných velkých mrkví a našli jsme i pár hlávek ledového salátu. Byl to krásný pocit a usínali jsme s úsměvem na tvářích. Ráno jsme uvařili obrovský hrnec mrkvové polévky a rozdali jí několika přátelům spolu se skvělým příběhem.

Uběhl týden a my se opět těšili na výlet ke “konťákům”. Ke Kauflandu jsme přišli celkem brzy, tak jsme si ještě uvnitř koupili svačinu a pivo a poseděli nedaleko v parku. Následně jsme vyrazili k již známým popelnicím za nezamčenými vrátky. Chvíli je prohlíželi a kromě pár shnilých nektarinek v nich nic nebylo. Najednou však ze skladu vyběhli 3 zaměstnanci a běželi k nám. I když jsme vlastně “nedělali nic špatného”, začali jsme utíkat. Po chvíli mi došlo, že stejně se slečnou po boku třem chlapům neutečeme a tak jsem zastavil. Okamžitě se na nás snesla smršť nadávek a dotazů na to, co jsme tam kradli. Co jsem říkal já, vlastně nikoho nezajímalo a museli jsme počkat, než dorazí šéf oddělení. Pan vedoucí byl ze začátku velmi striktně rozhodnutý, že s ním budeme muset počkat a že zavolá policii. Jemu i všem přihlížejícím zaměstnancům jsem se snažil vysvětlit, že jsme nic nekradli a že jsme byli jen u popelnic. Nějakou dobu to trvalo a pár označení “zloději” ještě padlo. Nakonec jsem pana vedoucího přesvědčil, že přeci nebude v noci volat policii ČR a pak jim říkat, že je to proto, že se někdo koukal do popelnice. Velkoryse nás propustil a my mohli s velmi pokleslou náladou odjet domů.

Nakonec měly asi všechny ty rozhovory s freegany a statusy od dumpser divingerů pravdu a nic horšího než vynadání, jsme si neodnesli. Stojí ale boj s konzumní společností opravdu za tohle? Nevím, kdy naposledy, jsem zažil tak nepříjemný pocit, jako když na mě cizí lidé křičí, že jsem zloděj a že na mě zavolají policii. Byla jejich reakce nepřiměřená, nebo vlastně mají pravdu a já byl na cizím pozemku a kradl (ať už odpadky nebo zlaté šperky)? A co by se vlastně stalo, kdyby policie opravdu dorazila? Jistě vím to, že dnes si pro mrkev zajdu na farmářský trh.

Jan Vejvoda

Autor: Jan Novák | úterý 28.7.2015 14:05 | karma článku: 25,48 | přečteno: 7238x
  • Další články autora

Jan Novák

Ve vlaku

Šedivé mraky se líně povalují na horizontu a vítr si zlehka hraje s popadaným listím. František cestuje lokálkou z práce domů. Dívá se zamyšleně z okna a najednou zaslechne rozhovor dvou cestujících:

29.11.2023 v 10:31 | Karma: 10,35 | Přečteno: 320x | Diskuse| Poezie a próza

Jan Novák

Sexuální násilí v církvi

Díky semináři na ETF UK jsem se dozvěděla, v jak veliké míře existuje sexuální násilí uvnitř církví. Věděla jsem sice, že se to děje, ale ne v takovém rozsahu.

9.1.2023 v 7:59 | Karma: 10,94 | Přečteno: 396x | Diskuse| Společnost

Jan Novák

Moje pandemické koleno… aneb Korofejeton neboli Skoro fejeton č. 2

Safra, už podruhé za sebou mě probudila bolest kolene... Jsem nepoučitelná, už zase jsem to přehnala.

9.4.2021 v 8:17 | Karma: 16,53 | Přečteno: 506x | Diskuse| Osobní

Jan Novák

Covidová generace - jaká asi bude? (Aneb generace hozená přes palubu)

Současná doba není pro nikoho jednoduchá. Neznám odvětví, do kterého by pandemie, resp. s ní související restrikce, nezasáhla. Děti jsou ale bezpochyby tou nejvíce zasaženou skupinou, ač si toho zatím většinou nejsou vědomy.

6.2.2021 v 9:08 | Karma: 22,96 | Přečteno: 771x | Diskuse| Společnost

Jan Novák

Kterak děkan fildy knihou šermoval

Tím děkanem je doc. PhDr. Michal Pullmann Ph.D. a onou „fildou“, jak asi většina čtenářů ví, Filozofická fakulta Univerzity Karlovy.

20.8.2020 v 13:14 | Karma: 19,78 | Přečteno: 709x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Policie zadržela mladíka, který v tachovské škole vyhrožoval nožem

23. dubna 2024  15:03

Policisté zadrželi ve škole v Tachově mladého muže, který nožem vyhrožoval dvěma lidem. Při...

Ředitelem Vojenského zpravodajství by mohl být Bartovský, nahradí Berouna

23. dubna 2024  13:28,  aktualizováno  14:59

Novým ředitelem Vojenského zpravodajství (VZ) by mohl být Petr Bartovský. Kandidáta dnes na...

Nevěřte lžím a pomluvám, obhajuje Babiš neúčast na jednání o důchodech

23. dubna 2024  14:49,  aktualizováno  14:58

Poslanec a šéf ANO Andrej Babiš na svém účtu na sociální síti X zveřejnil video, ve kterém...

Ferimu za mřížemi nebezpečí nehrozí, jako právník bude populární, míní bývalý vězeň

23. dubna 2024  14:58

V pondělí odvolací soud potvrdil tříletý trest pro Dominika Feriho. Exposlance uznal vinným v...

  • Počet článků 779
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1857x
První pokus

Seznam rubrik