Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Novodobé otrokářství

Je září 2013. Zamotala jsem se do finančních problémů a nemám práci. Rozhodla jsem se dělat cokoliv, jen aby mé dluhy nepokračovaly.  A začala jsem přijímat různé drobné brigády.

Člověk se tak ocitá na různých místech a poznává zcela nová zákulisí převážně velkých firem. Je to zajímavá škola života.

Jsem v obrovské hale, polygrafického závodu. V příměstské oblasti, kde není nic jiného, než jen obrovské sklady a haly. Autobus mě sem odvezl, ani nevím, jak se ta vesnice jmenuje. Dostala jsem instrukce jet autobusem tím a tím, do zastávky té a té. A tam se hlásit u toho a toho.

Vkládáme do časopisů prospekty. Celý den. Je to směna na 12 hodin. Agentura mne informovala o možnostech výdělku, počítaného na úkol.  Prý od 50,- kč  do 100,- kč na hodinu, dle výkonu. Při střízlivém odhadu svých sil se držím průměru a počítám se 700,- kč minimem, s nadějí v duši s výdělkem vyšším. Jsem manuelně zručná, šikovná a pracuji rychle. Jsem motivována potřebou vydělat si. Nemám momentálně v hlavě nic jiného, než „cash“- tedy hotovost a „prachy“.

Hala je plná lidí, převážně dělnická třída se vším všudy. Mezi nimi nějací studenti, kterým ještě nezačala VŠ, nejen mladý černoch se sluchátky si poslouchá hudbu a má svůj svět. V hale je ohromný rámus od strojů, stejně jako se ozývají hádky dělnických manažerů a mistrů, případně jejich řev na nějakého studenta, který je dráždí svojí svobodou. Po několika hodinách práce se mi oči už míhají a soustředěnost mizí. Připadnu si jako dělnice z čínských továren, které znám z filmů. Hluk, rej a obrovské množství pracujících lidí, kteří spolu nemluví a jen si hledí své práce, na pásu nebo vedle něj.

Na displeji nám podle přiděleného kódu ukazují, jak si vedeme se svojí prací. Jsem mezi nejrychlejšími. S počtem kusů na špičce celkem. Dělá mi to dobře, snažím se si tu vydělat a mám silnou motivaci. Po několika hodinách se dozvídám pravdu o financích a tím moje motivace a tempo klesají a padají. Přestává být reálné cokoliv, co mělo být spíše jen jako nejnižší možná sazba. Vše bylo jen nějaký divný podvod. Nalákali nás sem na něco jiného, než pak bylo oznámeno.

Za 12 hodin práce se třemi 15 minutovými přestávkami a opravdu rychlým tempem si odnáším 400,- korun českých.  Zase myslím na čínské továrny a vykořisťovatele. Ti pomalejší, a těch byla naprostá většina, si vydělali za 12 hodin 200,- - 300,- korun českých.

Na další dny směny ruším. 

Přemýšlím o lidské motivaci, proč ti lidé zůstávají, asi si hodně nevěří, možná nic neumí. Možná si myslí, že nic neumí.  Já vím, že umím mimo jiné zkoušet a hledat, nebát se takovýhle změn. Pořád něco hledám a tímto nuceným putováním se k „tomu něčemu“ přibližuji. Ti lidé tam chodí, i když nemají šanci vydělat průměrný nebo jen trochu důstojný a minimální plat.

V  továrně mzda není nastavena k reálným fyziologickým a fyzikálním možnostem. Dojít pro časopisy, dojít pro letáky, otevřít časopisy, vkládat letáky, vlepit potřebnou výplň, přitlačit, odnést zpracované časopisy, docela daleko na pás, otáčet stránky a přitom ještě stačit dýchat. Mzda za úkol je nastavena pro roboty a ne pro lidi. Pro zoufalé lidi, co udělají pro 2 - 3 stovky cokoliv.

Přemýšlím, jak moc je demotivující, nemít šanci. Ve všem.

Je 21. Století, jsme uprostřed Evropy, i přes krizi jsme vyspělý stát. Ale proniknulo nám sem hrubé vykořisťování. Možná se zde krizí zase jen znovu rozvinulo. Nevím. Nikdy jsem posledních 20 let v takovéto továrně nepracovala a s tímto se nikde nesetkala.

Při výplatě svých vydřených 400,- kč za 12 hodin je mi řečeno, že jsem si vydělala hodně peněz! A že je to vlastně moje chyba, že jsem odešla. Že příště bych už to uměla. Příště bych asi mohla překonat fyzikální zákony. A pro časopisy si lítat místo v mém případě téměř běhat, své ruce bych přehodila na rychlostní robotní stupeň 5, a dech bych nahodila na autopilota, místo běžného lidského dýchání. Pak bych si možná mohla vydělat ještě mnohem víc peněz! Třeba dokonce 450,- korun!

Navíc příště by také zase byla jiná práce, balení časopisů do folie např. Tedy opět od začátku a bez šance.

Pravé otrokářské vykořisťování, o kterém jsem neměla ani tušení. A docela ostuda země, kam jsme to klesli, co je u nás legální.

Lucie Pařezová

Autor: Jan Novák | neděle 22.9.2013 17:21 | karma článku: 38,85 | přečteno: 3335x
  • Další články autora

Jan Novák

Ve vlaku

Šedivé mraky se líně povalují na horizontu a vítr si zlehka hraje s popadaným listím. František cestuje lokálkou z práce domů. Dívá se zamyšleně z okna a najednou zaslechne rozhovor dvou cestujících:

29.11.2023 v 10:31 | Karma: 10,35 | Přečteno: 320x | Diskuse| Poezie a próza

Jan Novák

Sexuální násilí v církvi

Díky semináři na ETF UK jsem se dozvěděla, v jak veliké míře existuje sexuální násilí uvnitř církví. Věděla jsem sice, že se to děje, ale ne v takovém rozsahu.

9.1.2023 v 7:59 | Karma: 10,94 | Přečteno: 396x | Diskuse| Společnost

Jan Novák

Moje pandemické koleno… aneb Korofejeton neboli Skoro fejeton č. 2

Safra, už podruhé za sebou mě probudila bolest kolene... Jsem nepoučitelná, už zase jsem to přehnala.

9.4.2021 v 8:17 | Karma: 16,53 | Přečteno: 506x | Diskuse| Osobní

Jan Novák

Covidová generace - jaká asi bude? (Aneb generace hozená přes palubu)

Současná doba není pro nikoho jednoduchá. Neznám odvětví, do kterého by pandemie, resp. s ní související restrikce, nezasáhla. Děti jsou ale bezpochyby tou nejvíce zasaženou skupinou, ač si toho zatím většinou nejsou vědomy.

6.2.2021 v 9:08 | Karma: 22,96 | Přečteno: 771x | Diskuse| Společnost

Jan Novák

Kterak děkan fildy knihou šermoval

Tím děkanem je doc. PhDr. Michal Pullmann Ph.D. a onou „fildou“, jak asi většina čtenářů ví, Filozofická fakulta Univerzity Karlovy.

20.8.2020 v 13:14 | Karma: 19,78 | Přečteno: 709x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Langšádlová končí jako ministryně pro vědu a výzkum. Nahradí ji Havel?

25. dubna 2024  8:08,  aktualizováno  13:25

Přímý přenos Helena Langšádlová z TOP 09 končí ve vládě Petra Fialy. „Předsednictvo TOP 09 děkuje ministryni pro...

Odvrátili jsme dronový útok na Minsk z území Litvy, tvrdí Bělorusko

25. dubna 2024  13:11,  aktualizováno  13:21

Šéf běloruské tajné služby (KGB) Ivan Tertel ve čtvrtek uvedl, že se podařilo zmařit dronový útok...

Ministerstvo vyčlenilo vakcíny pro těhotné. Válek apeluje na přeočkování dětí

25. dubna 2024  11:30,  aktualizováno  13:10

V Česku stále rapidně přibývá případů černého kašle. „Registrujeme 956 nových případů,“ řekla...

„Není podstatné být vidět, ale mít výsledky.“ Politici reagují na konec ministryně

25. dubna 2024  10:46,  aktualizováno  13:10

O demisi ministryně pro vědu, výzkum a inovace Heleny Langšádlové (TOP 09) byl premiér Petr Fiala...

  • Počet článků 779
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1857x
První pokus

Seznam rubrik