Česko, ráj dumpster divingu

28. 07. 2015 14:05:21
Freeganismus nebo dumpster diving je životní styl, který nesouhlasí s plýtváním a distancuje se od konzumní společnosti.

Freegani sbírají ovoce z volně dostupných stromů, ale hlavně žijí z kontejnerů s odpadky za supermarkety, kde jsou vyhazovány často ještě poživatelné potraviny (ovoce, zelenina, ale i balené výrobky). Myšlenka je to skvělá. Je to ale opravdu tak jednoduché?

Jmenuji se Jirka, je mi 23 let a studuji vysokou školu v Praze. O freeganismu jsem se poprvé dozvěděl ve Vídni, kde jsem byl na výletě a bydlel zde u jednoho skvělého člověka, kterého jsem objevil přes couchsurfing. Byl to velmi striktní freegan, který prý už za jídlo nezaplatil několik let. Od kamaráda prý získal klíče od skladu, kam se sváží jídlo s prošlým datem spotřeby, a tam chodí “nakupovat”. Zaměstnancům to prý nevadí a tak si žije vlastně skvělý hipsterský život zadarmo.

O pár let později jsem začal o freeganismu slýchat i v Čechách. S penězi sice problém nemám, ale myšlenka životního stylu, která nepodporuje rozvoj konzumní společnosti se mi jako veganovi líbí. Začal jsem se tedy o tuto problematiku více zajímat. Přečetl si hodně zahraničních i českých článků a rozhovorů, olajkoval jsem nejednu skupinu na facebooku a začal jsem přemýšlet, že taky někam vyrazím. Nadšený jsem byl hlavně proto, že jsem nenarazil ani na jednu negativní zkušenost nebo zmínku o nějakém problému. Internet je plný pozitivních a motivujících prohlášení, že při nejhorším Vám někdo vynadá a že to přeci není žádný problém.

S kamarádkou jsme tedy minulý týden po půlnoci vyrazili na dumpster diving. Na internetu jsme si našli mapu obchodů, kde jsou v Praze volně přístupné kontejnery s vyhozeným jídlem a těšili jsme se na horu jídla zadarmo. Po několika hodinách jsme pochopili, že mapa je buďto velmi neaktuální, nebo jí udělal někdo jen jako žert. Všechny obchody, ke kterým jsme přišli, měly své odpadky za vysokým plotem nebo ideálně zamčené uvnitř budovy. Další noc jsme tedy opustili od dumpster divingové mapy a vyrazili “na vlastní pěst”. Když jsme dorazili k zadnímu vchodu do Kauflandu na okraji Prahy, konečně se na nás usmálo štěstí. Kontejnery s jídlem byli hned za plotem, skrz který šly prostrčit ruce a dokonce tu byly i odemčená vrátka. Z popelnic jsme si nabrali několik kilo krásných velkých mrkví a našli jsme i pár hlávek ledového salátu. Byl to krásný pocit a usínali jsme s úsměvem na tvářích. Ráno jsme uvařili obrovský hrnec mrkvové polévky a rozdali jí několika přátelům spolu se skvělým příběhem.

Uběhl týden a my se opět těšili na výlet ke “konťákům”. Ke Kauflandu jsme přišli celkem brzy, tak jsme si ještě uvnitř koupili svačinu a pivo a poseděli nedaleko v parku. Následně jsme vyrazili k již známým popelnicím za nezamčenými vrátky. Chvíli je prohlíželi a kromě pár shnilých nektarinek v nich nic nebylo. Najednou však ze skladu vyběhli 3 zaměstnanci a běželi k nám. I když jsme vlastně “nedělali nic špatného”, začali jsme utíkat. Po chvíli mi došlo, že stejně se slečnou po boku třem chlapům neutečeme a tak jsem zastavil. Okamžitě se na nás snesla smršť nadávek a dotazů na to, co jsme tam kradli. Co jsem říkal já, vlastně nikoho nezajímalo a museli jsme počkat, než dorazí šéf oddělení. Pan vedoucí byl ze začátku velmi striktně rozhodnutý, že s ním budeme muset počkat a že zavolá policii. Jemu i všem přihlížejícím zaměstnancům jsem se snažil vysvětlit, že jsme nic nekradli a že jsme byli jen u popelnic. Nějakou dobu to trvalo a pár označení “zloději” ještě padlo. Nakonec jsem pana vedoucího přesvědčil, že přeci nebude v noci volat policii ČR a pak jim říkat, že je to proto, že se někdo koukal do popelnice. Velkoryse nás propustil a my mohli s velmi pokleslou náladou odjet domů.

Nakonec měly asi všechny ty rozhovory s freegany a statusy od dumpser divingerů pravdu a nic horšího než vynadání, jsme si neodnesli. Stojí ale boj s konzumní společností opravdu za tohle? Nevím, kdy naposledy, jsem zažil tak nepříjemný pocit, jako když na mě cizí lidé křičí, že jsem zloděj a že na mě zavolají policii. Byla jejich reakce nepřiměřená, nebo vlastně mají pravdu a já byl na cizím pozemku a kradl (ať už odpadky nebo zlaté šperky)? A co by se vlastně stalo, kdyby policie opravdu dorazila? Jistě vím to, že dnes si pro mrkev zajdu na farmářský trh.

Jan Vejvoda

Autor: | úterý 28.7.2015 14:05 | karma článku: 25.48 | přečteno: 7233x

Další články blogera

Ve vlaku

Šedivé mraky se líně povalují na horizontu a vítr si zlehka hraje s popadaným listím. František cestuje lokálkou z práce domů. Dívá se zamyšleně z okna a najednou zaslechne rozhovor dvou cestujících:

29.11.2023 v 10:31 | Karma článku: 9.97 | Přečteno: 315 | Diskuse

Sexuální násilí v církvi

Díky semináři na ETF UK jsem se dozvěděla, v jak veliké míře existuje sexuální násilí uvnitř církví. Věděla jsem sice, že se to děje, ale ne v takovém rozsahu.

9.1.2023 v 7:59 | Karma článku: 10.94 | Přečteno: 393 | Diskuse

Další články z rubriky Ostatní

Jiří Herblich

Slovo, které radí člověku je Božské tím, že chápe princip Božství

Kdo najde slovo své jako Božské tím, že uvěří. Ten najde slovo společné jako svoje a bude to slovo Boha v člověku.

28.3.2024 v 6:28 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 20 | Diskuse

Yngvar Brenna

Jakou chcete budovat společnost aneb pryč s Velikonocemi

Skutečně je to něco, za co máte utrácet peníze i čas a úsilí, abyste ty dopady potírali, či alespoň pokoušeli, byť zcela marně, zmírnit? Přece jde o to, jakou chcete budovat společnost.

28.3.2024 v 1:56 | Karma článku: 12.79 | Přečteno: 235 |

Jan Andrle

Nový oblek

Jak slíbil, tak udělal. Sliby se mají plnit, že. A já to stihnu nejen do vánoc, ale dokonce do velikonoc. Tady to je, přátelé blogeřníci.

27.3.2024 v 22:17 | Karma článku: 17.53 | Přečteno: 407 | Diskuse

Olča Vodová

zdánlivě zadarmo

(svoje slunce si musíme najít sami, pokud ho nemůžeme najít, hledejme ho v sobě...,svoje slunce si musíme najít sami, pokud ho nemůžeme najít, hledejme ho v sobě...)

27.3.2024 v 21:18 | Karma článku: 5.06 | Přečteno: 104 | Diskuse

Karel Trčálek

Jak se pracovníci ve školství pomstili uličnímu výboru iFčil oslavujícímu Karlův úspěch

No, mám-li být upřímný, pomsta to byla hodně sladká. Však se taky hned ze všech stran slétly vosy a začaly si dávat do trumpety tak, že se div v té slaďounké šťávičce neutopily....

27.3.2024 v 10:51 | Karma článku: 30.89 | Přečteno: 580 | Diskuse
Počet článků 779 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1847
První pokus

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...