Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Přijde mi proklatě sexy finančnický žargon

Přijde mi proklatě sexy finančnický žargon (finančníci už méně, zcela zvláštní odrůdou jsou pak bankéři). Samotnou mě to překvapuje, protože jsem se až donedávna pohybovala jako správně altruisticky smýšlející osoba páchající dobro v neziskovém sektoru a „finance“ jsem považovala za téměř sprosté slovo. Nebo alespoň minimálně za odvrácenou stranu Měsíce. Neslušný pohled z druhé strany. Pak se to trochu zvrtlo, kamarád a bývalý kolega rovněž zprvu z nezisku začal pracovat v bance a šetrně ze mě začal odlupovat iluzorvní vrstvy mých starých finančních přesvědčení a názorů. Pěkně buclatá a sladká cibulka mé hluboké nevědomosti, která po hození na rozpálený olej jeho po dlouhý čas trpělivě a umně broušené a proto pronikavé finanční inteligence velmi rychle zhořkla.Nestačila ani zesklovatět.

Uvedu ilustrativní příklad našich rozhovorů na toto téma z poměrně nedávné doby: „A peníze už vážně teď nejsou kryté zlatem? Ne Drahá (s pobaveným úsměvem), už od Velké hospodářské krize.“ Polkla jsem:„A čím tedy?“. Z odpovědi jsem se posadila na zadek: „Důvěrou lidí v jejich hodnotu.“(Bála jsem se zeptat dál a tak jsem tu otázku položila jen v duchu sama sobě a to hodně opatrně a potichu: „A kdo ji určuje?“) Kamarád nade mnou vrtěl svou chytrou hlavinkou a dál se blahosklonně usmíval. V měkkém pohledu jeho očí jsem si mohla přečíst: „Ty jsi stejně Cácorka.“ Hra na pravdu je někdy těžká. Co odkryju příště?

Fajn, budu muset pár věcí zásadně přehodnotit. V mém životě došlo zcela nečekaně ke kopernikánskému obratu. Totální změna paradigmatu, ve kterém jsem dosud žila, dýchala a tvořila. Tak tedy důvěrou, hmm. Myslela jsem, že něčím skutečným. Jo holčičko, nějak se s tím budeš muset časem vyrovnat.

Naše finančnické hodiny pokračovaly v tomto duchu dál a rozhodně jsem se při nich nenudila. Naopak mě to nutiloaž k fanatické koncentraci, protože jsem zpočátku nerozuměla ani zbla. Po čase vytrvalého otužování jsem dala i dokument o vzniku finanční krize v roce 2008. Byl tam jakýsi příměr s tankerem, který se mi líbil a utkvěl mi v hlavě. Ale nechtějte po mně, abych vám ho vysvětlila. Pak si ještě pamatuji zkratku třech sexy slov „creditdebtobligation“, tedyCDO. I když slovo „rating“ (plete se mi s „retail“, nejspíš to bude od sebe ležet významově dost daleko) mě také dost nadchlo. A navnadilo na věci příští.

Kamarád je rozený pedagog, trpělivý a chápající, že k porozumění a dobrému zapamatování nové látky je třeba propojit více smyslů. Napříště mi tedy, když jsem u něj byla opět na návštěvě, dal do ruky časopis Forbes a řekl: „Hraj si.“ Pochopil při své nadprůměrné inteligenci, že na mě musí pomalinku polehoučku a že mi to musí trochu zpestřit, abych to pobrala. Má mě rád a myslí to se mnou dobře.Tak si hraju. A je pravda, že mě tato pro mě dosud nepoznaná a značně nezvyklá hračka velmi a nadlouho zaujala. Hlavně kvůli těm dalším sexy slovům. Pomalinku jsem je ochutnávala a převalovala na jazyku jako sladkou panatelku. Taky celkem návyková záležitost.

Tak třeba takové „privateequity". To mě přímo hladí, skoro jako lososová pralinka. A něco jsem se při té ochutnávce i přiučila. Snažím se být opravdový profík, takže než začnu používat nové slovo, musím samozřejmě nejdřív vědět, co znamená. Tak schválně, polopatě a mými vlastními slovy: privateequity investor vstupuje do již stabilní firmy s velmi slušným obratem, kterou předtím pomáhali rozjet zprvu andělský investor jako start-up (taky sexyJ) a poté, když anděl vyšel ven prvním exitem, i venture kapitálový investor. To když se objevil první velký průšvih a pro venture investora s ním související adrenalin to zase pořádně postavit na nohy. Obstála jsem? Když tak mě oprav a buď shovívavý, Drahý. Žádný učený z nebe nespadl.

Fonetickým bonbonkem k pomalému a důkladnému vycucání je "due diligence". Takový hloubkový audit pro mé sklepní strašáky zavřené ve skříních, o kterých až moc dobře vím. Jsem upřímně zvědavá (a taky se toho popravdě dost děsím), kdo ho v mém případě provede a co všechno mě to bude stát.

"Volatilita" mi navozuje představu spinkajících medvědů a býků na koridě v říji (koridu bych si uměla užít, je tam hodně testosteronu a teče krev) Je to kolísání cenových hladin na trhu související s ekonomickými cykly. Když je medvěd, nakupuješ, když je býk, prodáváš. Chápu to správně? Je to takový jin-jang trhu, řekněme. No koho by to napadlo?

Nebo takový "hedgeový fond", to už je pořádný býk. Velmi rizikové investice pro velmi bohaté ehm… (slovo „aktivista“ zde ve spojení se slovem „investor“ získává alespoň pro mě zcela nový a nečekaný rozměr), co si chtějí zahrát ruskou ruletu nebo opravdové Monopoly s penězi krytými důvěrou lidí. A pro neřízenou střelu jako jsem já velmi ohrožující (a nepopírám, že rovněž zajímavá a sexy) hračka. Tyto fondy si určují pravidla pro investice po svém. A někdy je i porušují, což je mi nadmíru sympatické. Ale zase ne každý si to může dovolit, n´est-ce pas?

Se slovem "akvizice" mám trochu problém. Podle slovníku cizích slov jde o vyhledávání nových zákazníků osobním kontaktem. Ale jak probůh souvisí se strukturou a vývojem firmy?  To ať mi někdo vysvětlí a dá si přitom načas. Bude to na dýl.

A skutečný skvost na závěr, index "Dow Jones". To už je pro mě skoro slovní orgasmus (pomalinku si to řekněte a dlouho to převalujte v puse, "deudžeuns"). Učiněná rozkoš. Chutná stejně jako kreveta s Macanudem dohromady…taková šťavnatá šťastná jednohubka. Docela mě to vyvedlo z míry. Takhle jsem naposledy vyváděla na gymplu kvůli Verlainovi.

Tohle ve Forbesu nespíš asi nevyjde. Škoda, velmi bych si toho vážila. Udělal na mě opravdu dojem. Mám teďnačas novou hračku, paráda.Tralala. A až se opotřebuje a okouká, určitě se zase najde něco dalšího, co mi přijde proklatě sexy.

 

 

Lada Šůláková

Autor: Jan Novák | pondělí 8.7.2013 21:22 | karma článku: 13,14 | přečteno: 777x
  • Další články autora

Jan Novák

Ve vlaku

Šedivé mraky se líně povalují na horizontu a vítr si zlehka hraje s popadaným listím. František cestuje lokálkou z práce domů. Dívá se zamyšleně z okna a najednou zaslechne rozhovor dvou cestujících:

29.11.2023 v 10:31 | Karma: 10,35 | Přečteno: 320x | Diskuse| Poezie a próza

Jan Novák

Sexuální násilí v církvi

Díky semináři na ETF UK jsem se dozvěděla, v jak veliké míře existuje sexuální násilí uvnitř církví. Věděla jsem sice, že se to děje, ale ne v takovém rozsahu.

9.1.2023 v 7:59 | Karma: 10,94 | Přečteno: 396x | Diskuse| Společnost

Jan Novák

Moje pandemické koleno… aneb Korofejeton neboli Skoro fejeton č. 2

Safra, už podruhé za sebou mě probudila bolest kolene... Jsem nepoučitelná, už zase jsem to přehnala.

9.4.2021 v 8:17 | Karma: 16,53 | Přečteno: 506x | Diskuse| Osobní

Jan Novák

Covidová generace - jaká asi bude? (Aneb generace hozená přes palubu)

Současná doba není pro nikoho jednoduchá. Neznám odvětví, do kterého by pandemie, resp. s ní související restrikce, nezasáhla. Děti jsou ale bezpochyby tou nejvíce zasaženou skupinou, ač si toho zatím většinou nejsou vědomy.

6.2.2021 v 9:08 | Karma: 22,96 | Přečteno: 771x | Diskuse| Společnost

Jan Novák

Kterak děkan fildy knihou šermoval

Tím děkanem je doc. PhDr. Michal Pullmann Ph.D. a onou „fildou“, jak asi většina čtenářů ví, Filozofická fakulta Univerzity Karlovy.

20.8.2020 v 13:14 | Karma: 19,78 | Přečteno: 709x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Místo do šrotu do opravny. Směrnice EU prodlouží záruku a zakážou „kazítka“

24. dubna 2024

Premium Do budoucna by měla být oprava rozbitých a porouchaných domácích spotřebičů jednodušší. A stejně...

Ignorovat, nebo demaskovat? Německá média řeší, jak informovat o AfD

24. dubna 2024

Premium Je to teď horké téma. Německá mainstreamová média stojí před volbou, nakolik a jakým způsobem...

Šibal z Prahy podmázl průvodčího, s Lorenovou v negližé předběhl konkurenci

24. dubna 2024

Seriál Byla teprve na začátku kariéry, ale fotografové na ni už stáli fronty. Snímek mladičké Sophie...

Ukrajinská policie zadržela šest Čechů za telefonické podvody z Oděsy

23. dubna 2024  21:25

Ukrajinské úřady oznámily zadržení devíti členů zločinecké organizace včetně šesti Čechů, kteří z...

  • Počet článků 779
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1857x
První pokus

Seznam rubrik