Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

"Kroužkomam" aneb co děti, mají si kdy hrát?

Až se bude psát rok dva tisíce šest Až se všichni přestěhujem do obrovských měst...

Až dálnicí zeměkouli opředem
Až budem pyšni na všechno, co dovedem
Pak bude možná pozdě na to chtít se ptát:
Co děti, mají si kde hrát? "

 

Písničku od Katapultů znáte s největší pravděpodobností všichni. Písnička již sice „prošla“ (se vší úctou ke Katapultu), ale melodie je nesmrtelná. Rok 2006 je již minulostí… A co děti? Mají si kde hrát?

Myslím, že ano. Rodiče, školy, obce i města se snaží o to, aby děti měly ve svém blízkém okolí místa, kde si mohou v klidu hrát. Budují se proto dětská hřiště, prolézačky, parky, dopravní hřiště, cyklistické stezky, bruslařské dráhy a další. Katapulti tedy mohou být klidní… spoustu věcí odhadli a zásadní otázka - „Co děti, mají si kde hrát?“ - je trápit nemusí.
V roce 2013 se nabízí spíše otázka „Co děti, mají si KDY hrát???“.

Je sice už říjen, ale mám stále ještě mírný šok ze září. Rodiče školou povinných dětí budou vědět, o čem mluvím (tedy píšu). Začátek školního roku s sebou nese spoustu změn a povinností. Děti jich v dnešní době mají nemálo a opravdu jsem někdy překvapená, co všechno se musí učit nazpaměť (ale to je na jiný článek). Vsadím se, že kdyby se uspořádala vědomostní soutěž z učebnic základních škol s tím rozdílem, že soutěžícími by byli dospěláci, většina by prošla jen stěží.

Děti to však zvládají dobře – velmi rychle se učí (ty malé dokonce s radostí), mají dobrou paměť, k dispozici spoustu zajímavých učebnic a pomůcek. Jedno je ale pro všechny děti společné -  „CRRRRRRRR“ po poslední hodině prostě milují. Hurá, škola skončila… a teď je na řadě volné odpoledne. Jenže ono to není tak úplně pravda. Ne každé dítě má volný, nikým neorganizovaný čas, určený pouze samo pro sebe - na své hry, běhání po venku, na kamarády a rodiče.

V polovině září jsem svoje dítě vedla poprvé na kroužek. (Mimochodem… moje dítě má jeden kroužek a to proto, že si o něj samo řeklo. Respektuji jeho přání, tak jsem mu vyhověla.) Odpoledne jsme vyjeli. Na místě se hůř parkovalo a v hale mě obklopila spousta nadšených maminek, které si vzájemně sdělovaly, kolik kroužků navštěvují jejich děti. Někdo má jeden, dva, možná tři kroužky týdně – což je podle mého maximum na to, aby malému "člověkovi“ zbylo i trochu volného času. Některé maminky se chlubily, že mají každý den “něco“. Bylo to jako soutěž. Člověk měl pocit, že kdo má nejvíc – vyhrává! Takových úctyhodných 5 – 7 kroužků týdně mě posadilo na zadek.

Musím přiznat, že jsem mírně znejistěla a stoupla si raději bokem. Na chvíli jsem dokonce zapochybovala sama o sobě. „Nejsem "divná", že moje dítě má jen jeden kroužek? "Nedoplatí" moje dítě na to, že jsem ho nepřihlásila všude, kde to jde? Nebude moje dítě v budoucnu "nevzdělané", když chodí pouze do školy a nenavštěvuje Malého kuchtíka, Klub pěstování Bonsají, Trampolíny nebo Šmudlu? Nebude mé dítě „trpět“ nedostatkem podnětů?“

Z tohoto přemýšlení mě vytrhla otázka, kterou jedna malá (asi 10tiletá) slečna pokládala mému dítěti. „Na co máš talent?“, ptala se. Moje dítě dost dobře nevědělo, co odpovědět. Možná ani nevědělo, na co se ho vlastně ptá.

 

Brr… musela jsem na vzduch! Vnitřně jsem naprosto odmítala sedět v hale a probírat s maminkami "důležitá" témata. Těžko bych hledala společnou řeč a přetvařovat se neumím. Spočítala jsem si, že když vezmu mezitím své druhé dítě na kolo, případně zajedu nakoupit, ušetřím další čas na zbytek odpoledne.

Bohužel jsem si naivně myslela, že toto šílenství v hale mám zdárně za sebou a víc mě už nemůže zaskočit. Po nákupu však přišlo další překvapení. 10 minut strávených mezi ctižádostivými rodiči bylo opět vyčerpávajících. Chtěla jsem si zacpat uši a nevnímat řeči okolo, ale bohužel většina maminek MLUVILA DOSTATEČNĚ HLASITĚ, takže jsem neměla na výběr. Navíc jsem zjistila, že tuto vlastnost nemají jen matky. Byli tam také obětaví tatínci, kteří „Kroužkomamu“ také podlehli. K mému velkému překvapení někteří z nich obchází s dětmi denně kroužky, ochotně na ně čekají a dokonce s nadšením. Vedle mě seděl jeden z takových tatínků a před sebou měl celkem osm malých bot - čtyři pravé boty a čtyři levé boty. Odhadem tak ob velikost. Čekání si krátil rozhovorem se svým kamarádem. Smáli se tomu, že se potkávají denně, protože jejich děti mají společné snad všechny kroužky. Děti se svého tatínka ptaly, jestli mohou jít odpoledne ven. Tatínek však halekal, že ne… ať raději spěchají, protože jim za 10 minut začínají trampolíny. Cože??? Ještě, že už jedeme domů… Vsadím se, že kdyby se u nás ve městě učila čínština, bylo by tam taky narváno.

Bylo to náročné odpoledne. Cítila jsem se psychicky zničená (a to má moje dítě jen jeden kroužek). Úplně jsem se zděsila, co kdyby náhodou chtělo kroužků víc? No, uvidíme, s čím moje děti přijdou… doufám, že budou rozumné.

Prima bylo, že jsme ještě měli čas jít ven. Na zahradě bylo krásně a byla by velká škoda trávit den jen ve škole, v tělocvičně nebo v jiném zařízení. Děti mě (jako vždy) přemluvily na fotbal. S láskou jsem prohrála 15:7. Příroda na podzim dokáže být okouzlující - stačí se na chvíli zastavit a vnímat krásu kolem sebe. Večer si děti s manželem dali partičku karet, pak všichni společně dobrou večeři a Večerníček. Děti měly sice ještě v plánu pohrát si s Legem, ale nevadí, na to bude čas zítra…

„Kroužkomam“ mě naštěstí nepostihl, i když mírný šok zůstal. Jistá jsem si však tím, že čas na hraní a společně strávené chvíle venku jsou příliš cenné na to, abych o ně své děti, sama sebe a manžela ošidila. Jdu spát klidná, protože moje děti si naštěstí mají kdy hrát…

Jana Oušková

Autor: Jan Novák | pátek 18.10.2013 10:24 | karma článku: 14,40 | přečteno: 595x
  • Další články autora

Jan Novák

Ve vlaku

Šedivé mraky se líně povalují na horizontu a vítr si zlehka hraje s popadaným listím. František cestuje lokálkou z práce domů. Dívá se zamyšleně z okna a najednou zaslechne rozhovor dvou cestujících:

29.11.2023 v 10:31 | Karma: 10,35 | Přečteno: 320x | Diskuse| Poezie a próza

Jan Novák

Sexuální násilí v církvi

Díky semináři na ETF UK jsem se dozvěděla, v jak veliké míře existuje sexuální násilí uvnitř církví. Věděla jsem sice, že se to děje, ale ne v takovém rozsahu.

9.1.2023 v 7:59 | Karma: 10,94 | Přečteno: 396x | Diskuse| Společnost

Jan Novák

Moje pandemické koleno… aneb Korofejeton neboli Skoro fejeton č. 2

Safra, už podruhé za sebou mě probudila bolest kolene... Jsem nepoučitelná, už zase jsem to přehnala.

9.4.2021 v 8:17 | Karma: 16,53 | Přečteno: 506x | Diskuse| Osobní

Jan Novák

Covidová generace - jaká asi bude? (Aneb generace hozená přes palubu)

Současná doba není pro nikoho jednoduchá. Neznám odvětví, do kterého by pandemie, resp. s ní související restrikce, nezasáhla. Děti jsou ale bezpochyby tou nejvíce zasaženou skupinou, ač si toho zatím většinou nejsou vědomy.

6.2.2021 v 9:08 | Karma: 22,96 | Přečteno: 771x | Diskuse| Společnost

Jan Novák

Kterak děkan fildy knihou šermoval

Tím děkanem je doc. PhDr. Michal Pullmann Ph.D. a onou „fildou“, jak asi většina čtenářů ví, Filozofická fakulta Univerzity Karlovy.

20.8.2020 v 13:14 | Karma: 19,78 | Přečteno: 709x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Digitální stavební řízení od července bude, slíbil Bartoš. Provoz přirovnal k D1

25. dubna 2024

Ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš ve čtvrtek prohlásil, že digitální stavební řízení bude...

Deník Metro rozšiřuje regionální zpravodajství a zvyšuje náklad

25. dubna 2024

Deník Metro z portfolia mediální skupiny MAFRA posiluje přítomnost v regionech a zároveň zvyšuje...

Spousta obětí střelby mohla být zachráněna, řekla matka Rakušanovi

25. dubna 2024  16:02,  aktualizováno  16:50

Na jednání výboru pro bezpečnost Sněmovny kvůli snaze opozičního ANO zřídit vyšetřovací komisi k...

Podvody přesáhly pět milionů, žalobce viní pojišťováka i jeho otce lékaře

25. dubna 2024  16:23

Z pojistných podvodů s celkovou škodou přesahující pět milionů korun obžaloval krajský státní...

  • Počet článků 779
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1857x
První pokus

Seznam rubrik