Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Vidět Ligu mistrů z druhé strany a zemřít

Vidět Neapol a zemřít, říká se. To platí pro milovníky historických monumentů a přírodních krás, ale co je pomyslným vrcholem pro mladého člověka, který se zajímá o sport a sportovní žurnalistiku a chtěl by se v ní jednou profesně prosadit? Samozřejmě Liga mistrů, výkladní skříň evropského klubového fotbalu. Vidět zápas v televizi? Dnes už běžné. Ale co zhlédnout utkání z toho nejlepšího místa a mít možnost zúčastnit se prohlídky stadionu, absolvovat rozhovor s televizním komentátorem, vidět rozcvičku přímo z hrací plochy a podívat se na pozápasovou tiskovou konferenci? 

Přesně to se podařilo mně. Podařilo se mi vyhrát soutěž Young Journalist od společnosti Playstation, kde bylo úkolem napsat zpravodajský text z duelu Bayernu Mnichov s Plzní. Hlavní cena? Zápas Plzeň versus Bayern Mnichov v úterý 5. listopadu, ale nejen to… Utkání sice začínalo až ve tři čtvrtě na devět večer, ale můj program startoval už mnohem dříve. Před šestou hodinou jsem dostal možnost si s pracovníkem UEFA prošmejdit plzeňský stadion doslova do všech koutů. 

Měl jsem na krku akreditační přívěsek s červeným pruhem, což znamenalo, že jsem mohl kamkoliv. „Jsi tady největší kápo,“ říkal mi s jemnou nadsázkou můj průvodce. Prošli jsme se tiskovým střediskem, zázemím pro hráče a pak jsme se dostali úplně nahoru – tam, kde pracují televizní komentátoři. Přivítal mě komentátor Prima COOL Radek Macháček, který se této profesi věnuje už dlouhých dvacet let. Jaký to rozdíl v našich zkušenostech! „Ze začátku jsem byl strašně nervózní, ale teď už ne. Před tímhle zápasem cítím jenom takové lehké mrazení,“ poznamenal dlouholetý spolupracovník Rádia Impuls a také bývalý moderátor sportovních zpráv na televizi Prima.

Když jsem se ho zeptal, jestli poznává hráče podle čísel, tak se jen mírně pousmál a říkal: „Já je poznám podle obličejů.“ Mám se ještě hodně co učit – i když Ribéryho pozná asi každý, kdo alespoň trochu fotbal sleduje. Diváci si často dělají legraci z některých vět či slov, které fotbaloví komentátoři používají (načechraný bochánek, štiplavý pozdrav, učebnicový skluz, jedovatý projektil a podobně), ale že devadesáti minutám komentování předchází hodiny a hodiny příprav, to mnozí nevědí. „Připravuju se už dvacet let, každý den. A dneska před zápasem jsem doma šest hodin ležel v poznámkách,“ dodal Macháček.

K Lize mistrů patří i kvalitní catering v Champions Clubu u stadionu, kam jsem měl rovněž přístup. Předkrmy, teplá jídla, bohatá nabídka studených i teplých, alkoholických i nealkoholický nápojů, dezerty… na co si vzpomenete. K tomu usměvavé hostesky a uvolněná atmosféra. Co víc si přát? Ještě kvalitní fotbal. A ten jsme viděli – dokonce jsem mohl před samotným začátkem zápasu jít přímo na hrací plochu za postranní čáru a sledovat rozcvičení Ribéryho, Schweinsteigera a spol., ale taky Horvátha, Petržely nebo Kozáčika.

Organizace ze strany UEFA je dokonalá a přesná jako švýcarské hodinky. Pro přístup na rozcvičku platil zase jiný náramek než do Champions Clubu. Možnost zavítat do modře nasvíceného stanu, kde byly doslova lukulské hody, zase opravňovala jít na své místo na stadionu bez fronty. Společnost Playstation měla vyhrazených pár řad v sektoru přímo nad středem hřiště – lepší místo není. Pozvaní lidé od této společnosti tak měli ideální výhled na průběh zápasu. Zhlédli jsme strhující utkání – po prohře v Mnichově 0:5 vstoupili plzeňští fotbalisté do souboje neohroženě, tlačili se před branku Neuera, několikrát nebezpečně vystřelili jako kupříkladu záložník Kolář, který poslal míč metr nad břevno, ale přesto jeden gól Plzeň inkasovala.

V 65. minutě se prosadil střídající útočník Mandžukič, když si hlavou doskočil na centr, jenž usměrnil ke vzdálenější tyči. Ani porážka – a navíc tak těsná – ale nikomu nevadila. Prohrát s úřadujícím německým mistrem a posledním vítězem Ligy mistrů jen o jeden gól není žádná ostuda. Stadion aplaudoval svým hrdinům a všichni odcházeli spokojení, domácí i hostující fanoušci. Značka ideál. Po zápase i během poločasové přestávky jsem opět mohl navštívit Champions Club, a výhra v soutěži společnosti Playstation mě navíc opravňovala se zúčastnit pozápasové tiskové konference, což pro mě byla další skvělá možnost, jak blíže poznat novinářskou práci.

Zase bylo vše pečlivě zorganizováno – tisková konference začala asi půl hodiny po skončení utkání, nejprve s trenérem Bayernu Mnichov Guardiolou a posléze s koučem Plzně Vrbou. Přítomni byli vždy tiskoví mluvčí klubu a také tlumočník. Odpovědi tak přítomní novináři dostali v češtině i němčině. „Snad jste si nemysleli, že to bude jednoduché. V Lize mistrů je každý soupeř nebezpečný a utkání těžké. V Plzni to nebylo výjimkou,“ prohlásil mimo jiné Guardiola a srdce každého českého fanouška muselo zaplesat. Příjemné bylo, že jsem mohl zápas i následnou tiskovou konferenci zhlédnout bez nutnosti jakékoliv práce.

Nepřipravoval jsem žádný textový on-line přenos, nemusel jsem psát o půlnoci článek s ohlasy po utkání. Zkrátka jsem si to mohl užít. Ale kdo ví, třeba se jednou dostanu na jiné utkání Ligy mistrů jako profesionální novinář, jako ten, od kterého budou čtenáři čekat report o utkání, rozhovory nebo reportáž. A to přece není zase tak špatná vyhlídka.

Tomáš Franěk (mediální spolupráce iDNES.cz)

Autor: Jan Novák | středa 4.12.2013 20:11 | karma článku: 8,20 | přečteno: 462x
  • Další články autora

Jan Novák

Ve vlaku

Šedivé mraky se líně povalují na horizontu a vítr si zlehka hraje s popadaným listím. František cestuje lokálkou z práce domů. Dívá se zamyšleně z okna a najednou zaslechne rozhovor dvou cestujících:

29.11.2023 v 10:31 | Karma: 10,35 | Přečteno: 320x | Diskuse| Poezie a próza

Jan Novák

Sexuální násilí v církvi

Díky semináři na ETF UK jsem se dozvěděla, v jak veliké míře existuje sexuální násilí uvnitř církví. Věděla jsem sice, že se to děje, ale ne v takovém rozsahu.

9.1.2023 v 7:59 | Karma: 10,94 | Přečteno: 397x | Diskuse| Společnost

Jan Novák

Moje pandemické koleno… aneb Korofejeton neboli Skoro fejeton č. 2

Safra, už podruhé za sebou mě probudila bolest kolene... Jsem nepoučitelná, už zase jsem to přehnala.

9.4.2021 v 8:17 | Karma: 16,53 | Přečteno: 506x | Diskuse| Osobní

Jan Novák

Covidová generace - jaká asi bude? (Aneb generace hozená přes palubu)

Současná doba není pro nikoho jednoduchá. Neznám odvětví, do kterého by pandemie, resp. s ní související restrikce, nezasáhla. Děti jsou ale bezpochyby tou nejvíce zasaženou skupinou, ač si toho zatím většinou nejsou vědomy.

6.2.2021 v 9:08 | Karma: 22,96 | Přečteno: 771x | Diskuse| Společnost

Jan Novák

Kterak děkan fildy knihou šermoval

Tím děkanem je doc. PhDr. Michal Pullmann Ph.D. a onou „fildou“, jak asi většina čtenářů ví, Filozofická fakulta Univerzity Karlovy.

20.8.2020 v 13:14 | Karma: 19,78 | Přečteno: 709x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Další případ zpožděné dodávky zbraní. Česká firma se soudí na Ukrajině

26. dubna 2024

Premium Vztahy mezi Českem a Ukrajinou nejsou vždycky idylické. Svědčí o tom soudní spor, na který narazila...

Světlušky mění válčení ve městech. Nové drony snížily počet padlých Izraelců

26. dubna 2024

Premium Jen několik decimetrů velký přístroj může znamenat revoluci městské války: minivrtulník, který...

Dva ruští vojáci se doznali k trojnásobné vraždě na Ukrajině

25. dubna 2024  23:07

V okupované části Chersonské oblasti na jihovýchodu Ukrajiny zadrželi dva ruské vojáky, kteří se...

Architektonickou cenu EU získal univerzitní pavilon, blízko byla i ostravská galerie

25. dubna 2024  21:23

Studijní pavilon Technické univerzity v německém Braunschweigu se stal vítězem prestižní...

Velvyslanectví Thajského království
Political, Cultural and Economic Affairs Assistant

Velvyslanectví Thajského království
Praha
nabízený plat: 34 310 - 39 458 Kč

  • Počet článků 779
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1857x
První pokus

Seznam rubrik