Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Přejetý krtek

Milá kamarádko, musím ti vylíčit svůj „veselý“ život. Těch posledních pár měsíců, co jsme se neviděly, vážně stálo za to. Začnu tím prvním dnem.

Od rána nebylo vůbec nic v pořádku. Už to nebe, když jsem  otevřela oči, bylo plné špatné nálady. Nemohla jsem se rozkoukat, neměla jsem chuť vstát, ani zůstat ležet. Nakonec jsem musela bezpečí přikrývek opustit. V koupelně se mi nálada samozřejmě nezlepšila. Kouknu se na internet, zvednu si informační potenciál, pomyslela jsem si a zalila si silnou kávu.    

Blikalo na mě tolik zpráv, že jsem se vyděsila. Jen jedna byla od neznámého odesilatele.

„TVŮJ MUŽ MÁ RAJDU, STARÁŠ SE O NEVĚRNÍKA“

Zpráva na mě potměšile blikala a mozek se málem dostal do stavu přehřátí. Práce v sobotu, potřební kamarádi, mobil stále v kapse, avšak nikoli u srdce. Nesouvislé věty, ta chuť mě naštvat...

„Máš milenku?“ zeptala jsem se přímo, když zvedl telefon.

Polkl a zasmál se: „Jak jsi mohla na takovou blbinu přijít?“

„Ona přišla na mě – mailem, bliká na mě nejmíň dvacítkovejma písmenama.“

„Po telefonu to nebudu rozebírat, ale ujišťuji tě, že jde o nějakou legraci. Za chvíli budu doma.“

Bylo mi divné, že najednou může přijít domů během pracovní doby. Přinesl si s sebou promočené triko a kraťasy.

„To tě v té kanceláři teda honěj,“ rýpla jsem si.

„To mám z auta, děsný vedro.“

„Jo, to jo, venku je k zalknutí, osmnáctistupňový tropy, jenomže tobě asi svítí jiný sluníčko. Nebuď trapnej a mluv jako chlap.“

Nestačila jsem se divit. Můj drahý manžel tajně provozoval v pracovní době různé nákladné sporty, což se samozřejmě odráželo na výplatě. Nejnáročnějším sportovním výkonem pak bylo kamuflování jeho nelegálního bigamického vztahu s – nazývejme ji – R (jako rajda- ten anonym měl smysl pro jména).

Vyklopila jsem do sebe panáka vodky. Normálně nepiju, ale tohle si vyžádala situace. Děti, byt, dluhy, rozhrkané auto, no prostě perspektiva nulová a on místo druhé práce přibere do rozpočtu R.

„Mám půl bytu a ty půl. Vaříš si sám, jídlo dětem kupuješ ty, pereš si sám, jednou za týden máš službu v kuchyni. Připadala jsem si jako pionýrská vedoucí. Stál a koukal jako přejetý krtek. Zvedal se mi žaludek, bylo mi smutno, špatně, vztekle a bezmocně. Tak dlouho lhal a nestyděl se přijímat mou péči. Neřekl, neper mi, ona to udělá, a jak mu chutnalo, když zlá nechápající manželka servírovala oblíbené laskominy.

Měla jsem pocit, jako když zkrachuje banka, veškeré úspory, v mém případě energie, byly v trapu a vize odškodnění v husté mlze za sedmero horami a sedmero řekami.

„Miláčku, miláčku, neblázni, byl to jen úlet. Nemůžu bez tebe žít, nemůžu žít bez dětí. Otevři, mám tu pro tebe dárek.“

Počkala jsem, až půjde k čertu. Za dveřmi ležela kytice. Jenže to jsem ještě netušila, že nemůže žít bez mé výplaty, já že jsem jenom nutné zlo.

Naivní ženuška přijala kajícníka. Hloupá husa, nic jiného. Když na to tak koukám z té několikaměsíční vzdálenosti, říkám si, proč jsem neprchala, když jsem věděla, že podvod nemá s láskou nic společného.

Uběhlo několik měsíců trápení a bojů, chvil, kdy mě ujišťoval, že miluje mě a chvil, kdy ujišťoval, že miluje ji, ale s námi bude, jelikož musí. Bylo mi zle. Formovala se mi anorektická postava. Tak jsem si řekla dost.

Přišel den D. Nákladní auto mé oblíbené červené barvy spolklo všechen můj majetek – omšelé zařízení luxusně nedodělaného bytu. A hurá do neznáma. Děti neplakaly. Tleskaly rukama, že pojedou náklaďákem. Ta fatálnost jim nedocházela. Držely se mě za nohavice, ještě že frčí zvony, a byly šťastné, že je máma bere na dobrodružnou výpravu. Naivní hlavičky, zářivá očka a rozkošné úsměvy mých zlatých dětí mě naplnily optimismem.

Šlo to, ve dvě ráno to v podnájmu vypadalo jako v bytě. Prima chaos, ale děti chrupaly v postýlkách a já zoufale hledala krabici s prádlem. Usnula jsem vysílená, ale bohatší o jeden hrdinský čin – uhájila jsem si poslední zbytek hrdosti a odešla od Přejetého krtka – už mu asi jinak nedokážu říct – zkraťme to na PK – ta zkratka má mnoho jiných vysvětlení, ale, milá kamarádko, nebuďme hrubé.

Nad ránem nás probudily děsné rány, které se šířily z radiátoru.

„Co to je, maminko?“

Bylo jasné, že je to zběsilá pára, která si razí cestu zchátralým parovodem a naráží do našich nevzhledných topných těles.

„To jsou skřítkové, kteří vám tím ťukání dávají najevo, že o vás vědí a že vás budou v noci chránit.“

Moje zlatíčka ten nesmysl spolkla. Až později mi můj výborný kamarád vysvětlil, že ti skřítkové tlučou hlavami do radiátoru, jelikož nemohou snést můj uspávací zpěv. Nicméně děti si ho žádají a nekritizují, pravda, že podezřele brzy usínají, ale co si budeme povídat, účel světí prostředky.

První noc jsme přežili. Druhý den jsem se s vervou pustila do vybalování. Nová pračka – dar z vděčnosti, že odcházím, který mi dal PK- tiše vrněla. V koupelně bylo ale najednou na můj vkus trochu moc vody. Pračka vykapala – tedy skapala. Prasklá vana, tak zněl ortel léčitele praček. Odvezl si mého bílého miláčka a věšteckým hlasem zahřímal, že to nebude jen tak, je před Vánocemi. Prádlo pral PK, jelikož jsem mu oznámila, že jinak budou děti chodit do zařízení školního i předškolního ušmudlané, a to přece nedopustí. PK v životě nepral. Klepala jsem se strachy, zda to, co přiveze, bude vypadat jako to, co jsem zabalila. Vozil tašky plné čistého prádla, jež pral dle mých instrukcí a byl šťastný, že je se svou pračkou v bytě sám a nezapomněl mi to s každou várkou hlásit. Už mě to jeho štěstí nudilo.

„Napiš to do novin,“ zavrčela jsem, když mě po sté ujišťoval, jak je rád, že je konec. Jen jsem nechápala, proč mi to neustále opakuje, ví že jsem nikdy neměla se sluchem potíže.

 V koupelně bylo stále větší vlhko. Podezřele se nám tetelilo teplo v jednom rohu. Topenář byl milý. Vyměnil radiátor a s pompou ho spustil. Ze země se vyvalil proud horké páry a lehce mi olízl zápěstí, jelikož jsem pucovala onen nový radiátor.

„Mladá paní, to je ruplá trubka, to budu muset uříznout ten radiátor, co je přes zeď.“

„Řežte, co chcete, hlavně ať se tu dá žít. Mně asi uříznou ruku nebo snad rovnou hlavu,“ zoufalství mě dohánělo k morbidním představám.

Ruka mě ukrutně pálila, slzy mi tekly až do výstřihu. Měla jsem chuť odkráčet směr psychiatrická léčebna a schovat se do polstrované cely. Jenže já se přece nevzdám. Šla jsem do práce na poradu, se zpožděním, ale došla jsem. Můj nepřítomný výraz všechny informoval o tom, že ptát se mě, jestli jsem v pořádku, je zbytečné. Dostala jsem kafe a dortík a všichni mi popřáli, ať se mi na lyžařském kurzu líbí. Ano, já odjížděla z toho doupěte zlomyslných spotřebičů a parních skřítků na hory, které nebyly poznamenány sněhem, na lyžařský kurz.

Děti si odvezl PK. Bylo mi hrozně. Vánoce na krku a já jedu lyžovat, když ani není sníh. Napadl, ač zlehka, ale přece jen ten pobyt mezi výbornými lidmi a na čerstvém vzduchu byl lepší než kýžená léčebna.

PK přivezl moje zlatíčka a stromeček. Bylo před
Vánoci a jeho svědomí ho donutilo pořídit dětem mohutný smrk, aby jim pod něj Ježíšek něco smrk – pardon, ale o velkých darech se mluvit vážně nedalo. Cukroví jsem upekla v cukrárně a děti si s gustem vyrobily své oblíbené nepečené cukrovinky a kuchyň byla rázem zabydlená.

PK se nedal odradit v tom, že bude systematicky ničit naši idylu a mé nervy. Zoufale telefonoval. V domnění, že ho žere svědomí, jsem telefon zvedla. Chyba, nemá svědomí, nemá hrdost. Chtěl poradit, kde co koupit. Poslala jsem ho – chápeš, že ne do obchodu.

Vánoce jsme přežili. Nebyly špatné. Dny se kutálely jeden za druhým a přišlo mnoho perných dní, kdy se PK vyznamenal. Typický PK. Někdy mi bylo vážně líto, že jsem narazila zrovna na něho. Ale ty děti jsou úžasné. Ty za to stojí. Nebudu Tě unavovat stereotypem několika meziměsíců a navážu na včerejší neděli.

„Mami, mami, nespi už, pojď nám pustit pohádku.“

Malé nožky hupkaly kolem mé nové postele a já poslepu došla k zázraku, který dokáže děti zabavit, aby matka mohla dosnít svůj nedělní sen.

Tak jsem si tak ležela a přemýšlela, co podnikneme. Půjdeme na pěší výlet, myšlenky se houpaly a houpaly...

Pomalu jsme šlapali kamenitou cestou. Bylo příjemné teplo a foukal lehký vánek. Děti běhaly tam a zpátky a ukazovaly mi ulovené kobylky a berušky. Řeka hučela a moje ruka tak volně visela, nikdo ji nedržel. Děti měly zábavu a já šla obklopená věčným MAMI, ale přece sama. Zahleděla jsem se do dálky a jdu a nekoukám a najednou slyším úpěnlivé: „Fakt vás přejedu!“

Zoufalý cyklista se neměl kam uhnout-pěšina byla úzká a po ní kráčela zasněná turistka a dvě bezprizorné děti. Zastavil a nechápavě na mě koukal. Nedostatek pochopení se rychle měnil v dostatek obdivu. Jeho ústa se krásně smála a já cítila lásku z každého jeho pohledu.

„Už to skončilo, dej nám, prosím, snídani.“

Cyklista odfrčel do krajiny, ze které se už nevrátí a můj nedělní sen skončil jako ta pohádka z hrací bedny. Ale srdíčko se na chvíli najedlo a maminka zůstala pro svá děťátka zatím celá.

Za chvíli vyrazíme na túru, snad tam bude ta pěšina a snad i já budu moci díky náhodě chytit štěstí za pačesy a za ruku toho muže s velkým M.

Tak já ti zase někdy napíšu a  přijeď.

Monika

Autor: Jan Novák | úterý 18.2.2014 23:33 | karma článku: 11,49 | přečteno: 397x
  • Další články autora

Jan Novák

Ve vlaku

Šedivé mraky se líně povalují na horizontu a vítr si zlehka hraje s popadaným listím. František cestuje lokálkou z práce domů. Dívá se zamyšleně z okna a najednou zaslechne rozhovor dvou cestujících:

29.11.2023 v 10:31 | Karma: 10,35 | Přečteno: 320x | Diskuse| Poezie a próza

Jan Novák

Sexuální násilí v církvi

Díky semináři na ETF UK jsem se dozvěděla, v jak veliké míře existuje sexuální násilí uvnitř církví. Věděla jsem sice, že se to děje, ale ne v takovém rozsahu.

9.1.2023 v 7:59 | Karma: 10,94 | Přečteno: 396x | Diskuse| Společnost

Jan Novák

Moje pandemické koleno… aneb Korofejeton neboli Skoro fejeton č. 2

Safra, už podruhé za sebou mě probudila bolest kolene... Jsem nepoučitelná, už zase jsem to přehnala.

9.4.2021 v 8:17 | Karma: 16,53 | Přečteno: 506x | Diskuse| Osobní

Jan Novák

Covidová generace - jaká asi bude? (Aneb generace hozená přes palubu)

Současná doba není pro nikoho jednoduchá. Neznám odvětví, do kterého by pandemie, resp. s ní související restrikce, nezasáhla. Děti jsou ale bezpochyby tou nejvíce zasaženou skupinou, ač si toho zatím většinou nejsou vědomy.

6.2.2021 v 9:08 | Karma: 22,96 | Přečteno: 771x | Diskuse| Společnost

Jan Novák

Kterak děkan fildy knihou šermoval

Tím děkanem je doc. PhDr. Michal Pullmann Ph.D. a onou „fildou“, jak asi většina čtenářů ví, Filozofická fakulta Univerzity Karlovy.

20.8.2020 v 13:14 | Karma: 19,78 | Přečteno: 709x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

KOMENTÁŘ: Český důchodce, pro vládu nepřítel číslo jedna

25. dubna 2024  7:47

Vláda dokola opakuje, že nebude na důchody pro příští generace a zbankrotujeme. Nic takového...

Arizonští poslanci zrušili 160 let starý zákon, který zakazoval potraty

25. dubna 2024  6:54

Zákonodárci ve Sněmovně reprezentantů v americkém státě Arizona ve čtvrtek schválili zrušení zákona...

Poslední mrazivá noc. Od pátku se bude oteplovat, v neděli se vrátí letní teploty

25. dubna 2024  6:32

Ve čtvrtek budou ještě teploty podprůměrné a na horách může sněžit. V pátek ráno dokonce hrozí na...

Rusko vyrábí víc zbraní, než potřebuje na Ukrajině, varoval německý ministr

25. dubna 2024  6:13

Rusko podle odhadů německého ministra obrany Borise Pistoriuse už vyrábí více zbraní a munice než...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

  • Počet článků 779
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1857x
První pokus

Seznam rubrik