Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Můj volební hlas nikdo nechce?

Z teletextu STV v sobotu 29.3.2014: „Volili aj Slováci z Gattendorfu. Počas volieb prezidenta volili v Bratislave aj Slováci s trvalým pobytom za hranicami Slovenska. Svoju totožnosť preukázali pasom, na základe čoho ich dopísali do zoznamu oprávnených voličov.

Rovnako ako v prvom kole, volila v sobotu aj P.Tomačovičová, ktorá má trvalé bydlisko v rakúskom Gattendorfe. Ako povedala, v Gattendorfe blízko hraníc so Slovenskom, žije početnejšia komunita slovenských rodín. …povedala, že väčšina ľudí, o kterých vie, sa chystala voliť.“

Takhle jsem kdysi volil i já (do poslanecké sněmovny ČR). V Hodoníně mne dopsali do seznamu voličů, do pasu mi zaznamenali, že jsem odvolil.

Jenže už víc jak patnáct let ani nevím, jak vypadá volební urna! Bydlím ve vlastním domku na Slovensku, pár kilometrů od levého břehu řeky Moravy. Jsem občanem České republiky. Slovenské občanství nemám, tam tedy volit samozřejmě nemohu (vyjma snad voleb do obecního zastupitelství). České poslance nebo českého prezidenta volit můžu. Ale! Volit je možné pouze na ambasádě v Bratislavě. Čtrnáct dnů před volbami se tam zaregistrovat a pak odvolit v den voleb. Kdybych se před rokem chtěl zúčastnit voleb českého prezidenta, musel bych do Bratislavy zajet 4x (volby byly totiž dvoukolové!)                                                                                                                                            

Na levém břehu řeky Moravy je určitě ta největší koncentrace českých občanů trvale bydlících na Slovensku. Jsou to lidé, kteří mají na Moravě své příbuzné, přátele a často i zaměstnání. S troškou nadsázky se dá někdy říci, že na Slovensku jen přespávají. Někteří mají dvojí občanství, a ti mohou volit ve slovenských volbách. My, kteří máme jen české občanství, můžeme volit pouze na té české ambasádě v Bratislavě. Do Bratislavy je to však daleko (zajet 4x do Bratislavy znamená spálit tolik benzínu jako třeba na cestu k Jadranu). Troufám si tvrdit, že kvůli volbám 4x nepojede do Bratislavy nikdo! (Já třeba ani nevím, kde bych tu ambasádu hledal, Bratislavu neznám).

Jsem důchodce, ale stále ještě občas na Moravě pracuji. Jsem totiž konstruktér a těch je dnes docela málo (jak známo), a ze Slovenska do Hodonína je to jen kousek. Kdysi jsem napsal do novin, jestli ty naše hlasy třeba některým politikům neschází – odpověď žádná. Chtěl jsem napsat ombudsmanovi, jenže JUDr. Otakar Motejl zemřel. Napsal jsem například Jiřině Šiklové, neměla jaksi zájem. Potom jsme již ombudsmana měli, tak jsem napsal jemu. Zmínil jsem tam slovíčkem i to, že to možná trochu zavání diskriminací. JUDr. Pavel Varvařovský mi téměř vynadal a pokoušel se sáhodlouze vysvětlovat co je to diskriminace. No a jeho popis problému: „Dle ustanovení § 4 zákona o volbách jsou voliči zapsáni ve stálých seznamech voličů, popřípadě ve zvláštních seznamech. Vzhledem k tomu, že jednotliví voliči jsou vedeni ve stálých seznamech voličů dle svého trvalého bydliště na území České republiky, vedou zastupitelské úřady pro voliče, kteří mají bydliště mimo území České republiky, právě zvláštní seznam. Je sice pravda, že pro voliče žijící mimo Českou republiku, avšak poblíž jejich hranic, by bylo jednoduší volit v České republice, není ovšem možné ani účelné, aby zákon pro tyto občany stanovil generálně jiný režim, než pro ostatní občany žijící v zahraničí.“ Zkrátka, odpověď ve stylu „já o voze ty o koze“. Chtěl jsem reagovat, ale pak jsem pochopil, že se mu do toho taky nechce.

No a poslední má reakce byla, když mi před druhým kolem volby českého prezidenta poslal herec Ondřej Vetchý video (jakousi dojímavou apelaci na vlastenecké city) i s výzvou, abych šel volit. Obratem jsem odpověděl a stručně popsal můj (ne)voličský problém. Odpověď jsem, pochopitelně, ani nečekal…

Po čas každých voleb čtu o tom, jak volí naši občané v Bruselu, jak třeba ve věznicích volí vězni. Jenom o naše hlasy nemají naši politici žádný zájem. Václav Klaus, ještě jako premiér a předseda ODS, se kdysi vyjádřil, že se mu nelíbí, aby Češi, žijící v zahraničí, volili. „Volby jsou prý vážná věc, je to vztah k státu“ (přesto jsem tenkrát volil právě tu jeho stranu). Vztah k státu je to třeba v Rusku, u nás je to taky vztah k vlasti, k rodné zemi.

Závěr: Jak to, sakra, že na Slovensku to jde?

Václav Duda

Autor: Jan Novák | pondělí 31.3.2014 21:53 | karma článku: 11,15 | přečteno: 386x
  • Další články autora

Jan Novák

Ve vlaku

Šedivé mraky se líně povalují na horizontu a vítr si zlehka hraje s popadaným listím. František cestuje lokálkou z práce domů. Dívá se zamyšleně z okna a najednou zaslechne rozhovor dvou cestujících:

29.11.2023 v 10:31 | Karma: 10,35 | Přečteno: 320x | Diskuse| Poezie a próza

Jan Novák

Sexuální násilí v církvi

Díky semináři na ETF UK jsem se dozvěděla, v jak veliké míře existuje sexuální násilí uvnitř církví. Věděla jsem sice, že se to děje, ale ne v takovém rozsahu.

9.1.2023 v 7:59 | Karma: 10,94 | Přečteno: 397x | Diskuse| Společnost

Jan Novák

Moje pandemické koleno… aneb Korofejeton neboli Skoro fejeton č. 2

Safra, už podruhé za sebou mě probudila bolest kolene... Jsem nepoučitelná, už zase jsem to přehnala.

9.4.2021 v 8:17 | Karma: 16,53 | Přečteno: 506x | Diskuse| Osobní

Jan Novák

Covidová generace - jaká asi bude? (Aneb generace hozená přes palubu)

Současná doba není pro nikoho jednoduchá. Neznám odvětví, do kterého by pandemie, resp. s ní související restrikce, nezasáhla. Děti jsou ale bezpochyby tou nejvíce zasaženou skupinou, ač si toho zatím většinou nejsou vědomy.

6.2.2021 v 9:08 | Karma: 22,96 | Přečteno: 771x | Diskuse| Společnost

Jan Novák

Kterak děkan fildy knihou šermoval

Tím děkanem je doc. PhDr. Michal Pullmann Ph.D. a onou „fildou“, jak asi většina čtenářů ví, Filozofická fakulta Univerzity Karlovy.

20.8.2020 v 13:14 | Karma: 19,78 | Přečteno: 709x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Další případ zpožděné dodávky zbraní. Česká firma se soudí na Ukrajině

26. dubna 2024

Premium Vztahy mezi Českem a Ukrajinou nejsou vždycky idylické. Svědčí o tom soudní spor, na který narazila...

Světlušky mění válčení ve městech. Nové drony snížily počet padlých Izraelců

26. dubna 2024

Premium Jen několik decimetrů velký přístroj může znamenat revoluci městské války: minivrtulník, který...

Dva ruští vojáci se doznali k trojnásobné vraždě na Ukrajině

25. dubna 2024  23:07

V okupované části Chersonské oblasti na jihovýchodu Ukrajiny zadrželi dva ruské vojáky, kteří se...

Architektonickou cenu EU získal univerzitní pavilon, blízko byla i ostravská galerie

25. dubna 2024  21:23

Studijní pavilon Technické univerzity v německém Braunschweigu se stal vítězem prestižní...

  • Počet článků 779
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1857x
První pokus

Seznam rubrik