Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Mohli mít tajemství

Každý z nás občas uvítá chvilku, kdy je doma sám. Už jako malá holka, jsem milovala ty chvilky samoty, chvilky, kdy mi nikdo do ničeho nemluvil. Dnes se mi, jako matce od rodiny, takové příležitosti vyhýbají obloukem.

O to jsem raději, když je mi jednou za čas poštěstí jet na nějaké to školení, nebo seminář. A i když se domů vracím hned druhý den, jsem odpočatá a zbývající členové rodiny jakbysmet. Jejich zvláštní a spiklenecké pohledy schválně přehlížím. Kdo ví, co bych se mohla dozvědět. Někdy je lepší nevědět.

Některé z nás jsou bohužel nenapravitelně naivní i v pokročilém věku a samy sobě nevědomky připravují šokové situace při neohlášeném dřívějším návratu.

Když mi jednou zavolala kamarádka, že by si potřebovala popovídat, bylo mi jasné, že musím všeho nechat a jít dělat vrbu.

Už z dálky bylo vidět, že se musela přihodit něco vážného. Tak smutnou a vážnou jsem ji neznala. Náš rozhovor byl zpočátku poněkud rozpačitý, lezlo to z ní jako z chlupaté deky. Ale jak stoupal počet vypitých skleniček, stoupala přímou úměrou i její kuráž. A pak to přišlo.

Musela na služební cestu, její manžel zůstal s desetiletou dcerkou doma sám. Návrat měla naplánovaný na druhý den pozdě odpoledne.

„Víš, jak jsem byla ráda, že jsem stihla dřívější vlak? Já jsem spěchala, protože mně po nich bylo tak smutno,“ řekla. Já už tušila, že se stala katastrofa. Že ho našla doma s nějakou jinou, nebo něco podobného. Ale trpělivě jsem čekala, až mi to sama poví.

Pověděla všechno. Že celý barák vypadal, jako kdyby tam vybuchnul granát. Všude poházené věci, jak jim odpadly od ruky. Nikdo ji nečekal a nepřivítal. A Janička si s kamarádkou hrála kdesi ve sklepě. Teď v zimě! Když řekla Jirkovi ahoj, ten jen otočil hlavu se slovy: „Jé, ty už jsi doma? Kuře máš v troubě, tak si to ohřej. My to tady musíme dohrát,“ hrál s kamarádem počítačové hry. Zase se rychle otočil zpátky, aby něco nepromeškala a neprohrál a mačkal tlačítka na ovladači.

Já to nevydržela a začala se smát. Tak tohle byl důvod její vážné tváře, a proč jsem musela na pivo. A já čekala milenku.

„Co se směješ? Oni mě vůbec nečekali, ani se se mnou nepřivítali. Oni vůbec nebyli rádi, že mě vidí! Všude jen bordel, děcko kdoví kde, a kdoví v jakém stavu, a oni si tam hrají hry! Mě to bylo tak líto. Já si připadala v tu chvíli tak zbytečná. A začala jsem na ně ječet. Že mě nikdo nemá rád, že jsem nikomu nechyběla, že si mě neváží, že kdybych nebyla, tak by se vůbec nic nestalo, protože by si toho ani nevšimli. Jsem jim úplně fuk. Až jsem se vykřičela, tak jsem se rozbrečela. Připadám si jako vyhaslá sopka.“

Zeptala jsem se jí, proč dopředu nezavolala, že už jede. Pak by ji určitě s úsměvem přivítali.

„Já se na ně tak těšila a myslela jsem si, že i oni na mě. A jim to bylo úplně jedno. Chápeš? Jako ta vyhaslá sopka,“ abych pochopila, zopakovala to s tou sopkou ještě třikrát. Jenže já měla trochu jiný názor a řekla jsem:

„No, ale to je normální. Já, když odjíždím, tak děcka vždycky jásají a těší se, že budou chvilku sami. Někdy dokonce, když za sebou zavřu dveře a jdu ze čtvrtého patra po schodech dolů, slyším jejich radostné ,Jupí!!´ až do přízemí.“ 

Dívala se na mě, jako kdybych spadla z Marsu. Jaké kraviny jí to říkám.

„No co se tak díváš? Tys jako děcko nebyla ráda, když matka vypadla a ty jsi mohla být sama? Nikdo tě nehlídal a peskoval, nikdo nekontroloval, jestli sis před obědem umyla ruce?“

Chvilku přemýšlela a pak odpověděla: „Ale oni mě nečekali. A já jsem potom musela ten binec uklidit.“

„Proč musela? Já bych na to nesáhla. Normálně bych jim řekla, že když jsem odjížděla, vypadalo to u nás jako u lidí a byla bych ráda, kdyby to zas vypadalo stejně. A kdyby měli připomínky, tak bych si na ně něco vymyslela. Co, to už musíš vědět sama,“ odpověděla jsem s klidem. Nechápala jsem, jak může být tak pitomá a uklízet jejich binec.

„A taky, když se vracím, volám, že už jsem na cestě. Protože, co opravdu nepotřebuju, je vrátit se do bytu ve kterém vybuchla sopka,“ nenapadlo mě jiné přirovnání. Popravdě volám spíš proto, abych nemusela vyprovázet nějakou slečnu, kterou by měl syn na návštěvě. „Když otočím klíčem v zámku, všechno u nás vypadá tak, jako při mém odjezdu.“

Po dlouhém rozebírání a vysvětlování nakonec pochopila, že si manžel s dcerkou jen užívali chvilek bez dozoru. Mohli mít tajemství, o které je ochudila. Snad se ještě naskytne příležitost a ona bude moct tento svůj omyl napravit.

Andrea Nováková

Autor: Jan Novák | pátek 2.5.2014 22:21 | karma článku: 14,66 | přečteno: 592x
  • Další články autora

Jan Novák

Ve vlaku

Šedivé mraky se líně povalují na horizontu a vítr si zlehka hraje s popadaným listím. František cestuje lokálkou z práce domů. Dívá se zamyšleně z okna a najednou zaslechne rozhovor dvou cestujících:

29.11.2023 v 10:31 | Karma: 10,35 | Přečteno: 320x | Diskuse| Poezie a próza

Jan Novák

Sexuální násilí v církvi

Díky semináři na ETF UK jsem se dozvěděla, v jak veliké míře existuje sexuální násilí uvnitř církví. Věděla jsem sice, že se to děje, ale ne v takovém rozsahu.

9.1.2023 v 7:59 | Karma: 10,94 | Přečteno: 396x | Diskuse| Společnost

Jan Novák

Moje pandemické koleno… aneb Korofejeton neboli Skoro fejeton č. 2

Safra, už podruhé za sebou mě probudila bolest kolene... Jsem nepoučitelná, už zase jsem to přehnala.

9.4.2021 v 8:17 | Karma: 16,53 | Přečteno: 506x | Diskuse| Osobní

Jan Novák

Covidová generace - jaká asi bude? (Aneb generace hozená přes palubu)

Současná doba není pro nikoho jednoduchá. Neznám odvětví, do kterého by pandemie, resp. s ní související restrikce, nezasáhla. Děti jsou ale bezpochyby tou nejvíce zasaženou skupinou, ač si toho zatím většinou nejsou vědomy.

6.2.2021 v 9:08 | Karma: 22,96 | Přečteno: 771x | Diskuse| Společnost

Jan Novák

Kterak děkan fildy knihou šermoval

Tím děkanem je doc. PhDr. Michal Pullmann Ph.D. a onou „fildou“, jak asi většina čtenářů ví, Filozofická fakulta Univerzity Karlovy.

20.8.2020 v 13:14 | Karma: 19,78 | Přečteno: 709x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Symbol pařížského kabaretu Moulin Rouge v troskách. Lopatky mlýna se zřítily

25. dubna 2024  8:12,  aktualizováno  8:29

V noci na čtvrtek se v Paříži zřítila křídla větrného mlýnu, který je symbolem kabaretu Moulin...

Langšádlová končí jako ministryně pro vědu a výzkum, oznámila TOP 09

25. dubna 2024  8:08

Aktualizujeme Helena Langšádlová z TOP 09 končí ve vládě Petra Fialy. „Předsednictvo TOP 09 děkuje ministryni pro...

KOMENTÁŘ: Český důchodce, pro vládu nepřítel číslo jedna

25. dubna 2024  7:47

Vláda dokola opakuje, že nebude na důchody pro příští generace a zbankrotujeme. Nic takového...

Arizonští poslanci zrušili 160 let starý zákon, který zakazoval potraty

25. dubna 2024  6:54

Zákonodárci ve Sněmovně reprezentantů v americkém státě Arizona ve čtvrtek schválili zrušení zákona...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 779
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1857x
První pokus

Seznam rubrik