Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Moje děti kouřit nebudou

První a vlastně i druhý a třetí cigáro jsem si dal s bratrancem za strejdovou stodolou. Bylo mi 10 a pamatuju si, že to bylo celkem nechutný. Připadal jsem si ale důležitej a strašně chytrej. Pak jsem se málem posral. Málem, říkám. Teď je mi 20, dávám krabku denně, ale moc vodvázanej z toho nejsem. Leze to do peněz jako prase. Někdy přemejšlim, že bych se na to vyprd, ale nedokážu si představit pivo bez cigára. To je prostě blbost.

Tak si tak pro sebe říkám, jestli bych začal, kdyby táta s mámou nekouřili. Anebo, kdyby mi táta jednu fláknul, když mě chytil, jak mu beru cigára. Jasně, že to nebylo prvně, co jsem mu ňáký vodklonil, ale bylo to prvně, kdy mě viděl a muselo mu bejt jasný vo co gou. Seřval mě, to jako jo. Ale spíš proto, že mu kradu cigára a ne proto, že hulim.

Já je teda jako z ničeho nevinim, začít kouřit bylo moje rozhodnutí.

Přišlo mi to uplně normální. Žil jsem v tom celej život, doma se kouřilo, dědové kouřili, většina tátovejch kámošů taky, prostě skoro všichni v mym okolí. Pamatuju si, že jako malýmu mi to docela vadilo.

Myslim ten kouř. Ale pak jsem si nějak zvyk.

Jednou, to jsem byl myslim v devítce, jsme měli ve škole přednášku o škodlivosti kouření. Bylo to povinný, jinak bych se na to vyprd.

Seděli jsme hodinu v tělocvičně a poslouchali chlápka, co strašil.

Abych byl upřimnej, musim přiznat, že mě ty různý černý plíce, nádory a uřezaný nohy a ruce trochu dostaly. Tenkrát jsem tahal sotva jednu denně a říkal jsem si, jestli neni lepší se na to uplně vykašlat. Když jsem o tý přednášce mluvil doma s našima, tak táta řek, že už má tý štvanice na kuřáky plný zuby a ať nás koukaj v tý škole radši něco pořádnýho naučit a ne votravovat s blbostma. Připomněl mi Jardu od něj z práce, co umřel ve 40 na rakovinu a nekouřil. A taky dědu z Berouna, kterej se v 82 letech těšil celkem dobrýmu zdraví a hulil jako fabrika. Zakončil to nezdravym jídlem, tlusťochama, vochlastama a znečištěnym ovzdušim.

Měl pravdu. Na světě je tolik škodlivejch věcí, že nějaký kouření je proti tomu všemu prd. Ale když o tom tak přemejšlim, asi bych chtěl, aby moje děti nekouřily. Jestli teda někdy budu nějaký mít. Snad se v těch svejch šestnácti sedumnácti letech nerozhodnou stejně blbě jako já. Je to holt blbej věk.

 

Michaela Vondráková

Autor: Jan Novák | sobota 10.5.2014 12:12 | karma článku: 17,40 | přečteno: 997x
  • Další články autora

Jan Novák

Ve vlaku

Šedivé mraky se líně povalují na horizontu a vítr si zlehka hraje s popadaným listím. František cestuje lokálkou z práce domů. Dívá se zamyšleně z okna a najednou zaslechne rozhovor dvou cestujících:

29.11.2023 v 10:31 | Karma: 10,35 | Přečteno: 320x | Diskuse| Poezie a próza

Jan Novák

Sexuální násilí v církvi

Díky semináři na ETF UK jsem se dozvěděla, v jak veliké míře existuje sexuální násilí uvnitř církví. Věděla jsem sice, že se to děje, ale ne v takovém rozsahu.

9.1.2023 v 7:59 | Karma: 10,94 | Přečteno: 397x | Diskuse| Společnost

Jan Novák

Moje pandemické koleno… aneb Korofejeton neboli Skoro fejeton č. 2

Safra, už podruhé za sebou mě probudila bolest kolene... Jsem nepoučitelná, už zase jsem to přehnala.

9.4.2021 v 8:17 | Karma: 16,53 | Přečteno: 506x | Diskuse| Osobní

Jan Novák

Covidová generace - jaká asi bude? (Aneb generace hozená přes palubu)

Současná doba není pro nikoho jednoduchá. Neznám odvětví, do kterého by pandemie, resp. s ní související restrikce, nezasáhla. Děti jsou ale bezpochyby tou nejvíce zasaženou skupinou, ač si toho zatím většinou nejsou vědomy.

6.2.2021 v 9:08 | Karma: 22,96 | Přečteno: 771x | Diskuse| Společnost

Jan Novák

Kterak děkan fildy knihou šermoval

Tím děkanem je doc. PhDr. Michal Pullmann Ph.D. a onou „fildou“, jak asi většina čtenářů ví, Filozofická fakulta Univerzity Karlovy.

20.8.2020 v 13:14 | Karma: 19,78 | Přečteno: 709x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

„Smrt režimu.“ Za nápis si má nezletilá ruská studentka odpykat 3,5 roku

26. dubna 2024  6:20

Ruský vojenský soud odsoudil žákyni desáté třídy, sedmnáctiletou Ljubov Lizunovovou ke 3,5 roku...

Zavolíme! Kandidáti do eurovoleb se utkají v debatě vysílané i studentům škol

26. dubna 2024  5:42

Šest kandidátů pro volby do Evropského parlamentu přijalo účast v debatě Zavolíme!, která bude...

Další případ zpožděné dodávky zbraní. Česká firma se soudí na Ukrajině

26. dubna 2024

Premium Vztahy mezi Českem a Ukrajinou nejsou vždycky idylické. Svědčí o tom soudní spor, na který narazila...

Světlušky mění válčení ve městech. Nové drony snížily počet padlých Izraelců

26. dubna 2024

Premium Jen několik decimetrů velký přístroj může znamenat revoluci městské války: minivrtulník, který...

  • Počet článků 779
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1857x
První pokus

Seznam rubrik