Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Občan spící, procitnuvší

Český génius a vlastenec Jára Cimrman uměl vyřešit spoustu věcí a to velmi originálním způsobem. Bylo by zajímavé vědět, jestli někdy přemýšlel o možnostech politického systému ve státě. Myslím si, že tak jak to funguje u nás nyní, s tím by chtěl určitě něco dělat. On, bystrá hlava, vynálezce by něco nového určitě vymyslel. Nemám v úmyslu přemýšlet jeho jménem. Nemám na to jeho IQ ani jeho fantazijní vynalézavost.

Každopádně již delší čas se zaobírám myšlenkou, jak se vymanit z takové skličující beznaděje, která mne tíží. Sametová revoluce byla pro mne velice vzrušujícím a povzbudivým bodem v mém životě a byl jsem plný očekávání, co bude dál. Myslel jsem, že těmi zvonícími klíči odemkneme bránu k nové cestě jdoucí za demokracií a svobodou. Čas ubíhal, u moci se střídaly politické strany z obou křídel politického spektra a já byl pozorovatelem. Ano pozorovatelem, protože když jsem jednou za čtyři roky vhodil hlasovací lístky do urny, mohl jsem už jenom pozorovat. A k pozorování toho bylo za těch 20 let mnoho.

K vidění byl rozpad Československa, narůstající dluh země, koaliční čachry politických stran,  nesčetné korupční aféry politiků, neprůhledné financování politických stran, rozhodování proti vůli občanů, ovládnutí médií cizím kapitálem, prorůstání organizovaného zločinu do státní správy a mohlo by se pokračovat dále. K tomu nám ale stačí kliknout ve vyhledávači. Za tu dobu se číše opravdu naplnila po okraj a já byl v beznadějné situaci. Ptal jsem se sám sebe, jestli mým údělem je zůstat navždy pozorovatelem, nebo jestli existuje i jiná možnost. Jestli já, řadový občan, mohu ovlivnit běh věcí společných jinak než jednou za čtyři roky vhozením volebních lístků do urny.

Světe div se, pomohla mi k tomu naše ústava. Jaké bylo moje překvapení, když jsem četl text naší ústavy a tam stálo: „My, občané České republiky……“ jak hrdě to zní, jsem si v duchu říkal a četl jsem dál: „Lid je zdrojem veškeré státní moci…..“ tady jsem se zarazil, nicméně jsem pokračoval ve čtení a už následující věta rozjasnila mou soustředěnou tvář:“ Ústavní zákon může stanovit, kdy lid vykonává státní moc přímo“. Tato věta ve mně vyvolala pocit, že bych mohl vyléčit svou tíseň.

Začaly mi v hlavě naskakovat otázky, ve kterých bylo na začátku každé to pověstné slůvko „proč“, kdy malé dítě se ptá až do omrzení a rodič se snaží odpovídat co nejdéle.

Proč nemohu nic změnit, když já, občan, jsem ten mocný? Proč musím jen přihlížet v období mezi volbami, když se mi něco nelíbí? Proč politici mohou rozhodovat proti mé vůli, když já, občan, jsem jim propůjčil mandát pro rozhodování? Proč je nemůžu odvolat, když se zpronevěří svému poslání? Proč nemohu žádat změny, opravy rozhodnutí  politiků, když si myslím, že jejich rozhodnutí není v zájmu všech občanů? Proč, proč, proč a proč………..v minulém totalitním režimu by na to měli jednoduchou odpověď:“neptej se a natírej plot“, jak zpívá Jaroslav Hutka ve své písni.

Ale jak je to v naší mladé demokracii? Proč se vtírá do mé mysli vysvětlení, že vládnoucí politici nemají zájem odpovídat na takové otázky? Oslabili tím svou současnou moc. Oni dostali ode mne pověření ve volbách a oni rozhodují. Oni jsou ti vyvolení na čtyři roky a po nás potopa. Zajistit si postavení v elitní společnosti, stát se nepostižitelným, nahromadit dost peněz pro klidný život na úrovni, toto je moje dvacetiletá zkušenost pozorovatele z chování našich zástupců – politiků. Proč by se tedy těchto výhod měli zbavovat, tím že mi umožní, abych je kontroloval?

A teď mne napadá jedna absurdita. Já, občan České republiky, jsoucí zdrojem veškeré státní moci, mající právo vykonávat tuto moc i přímo, jsem propůjčil na určitou dobu svému zástupci tuto moc, a přes tato moje svrchovaná práva, nemám žádnou zákonnou  možnost, abych mohl politika – zástupce kontrolovat nebo odvolat. Není toto všechno absurdní?

Nevěřím tomu, že na tuto otázku by odpověděli naši politici stejně jako major Těrazky z románu Černí baroni. Politici  totiž vědí, co by bylo, kdyby…… Ví to i řadový občan?

Jára Cimrman, ten by se podivil nad tím, že text naší ústavy nějak není naplňován tím naším současným  děním ve společnosti a určitě by s tím začal něco dělat. Na něj se ale občan už obracet nemůže.

Ale na koho se má obrátit? Má se na koho obrátit? Není v tom sám? O tom snad někdy příště.

Ladislav Štítkovec

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Jan Novák | úterý 28.12.2010 23:14 | karma článku: 19,74 | přečteno: 1793x
  • Další články autora

Jan Novák

Ve vlaku

Šedivé mraky se líně povalují na horizontu a vítr si zlehka hraje s popadaným listím. František cestuje lokálkou z práce domů. Dívá se zamyšleně z okna a najednou zaslechne rozhovor dvou cestujících:

29.11.2023 v 10:31 | Karma: 10,35 | Přečteno: 321x | Diskuse| Poezie a próza

Jan Novák

Sexuální násilí v církvi

Díky semináři na ETF UK jsem se dozvěděla, v jak veliké míře existuje sexuální násilí uvnitř církví. Věděla jsem sice, že se to děje, ale ne v takovém rozsahu.

9.1.2023 v 7:59 | Karma: 10,94 | Přečteno: 397x | Diskuse| Společnost

Jan Novák

Moje pandemické koleno… aneb Korofejeton neboli Skoro fejeton č. 2

Safra, už podruhé za sebou mě probudila bolest kolene... Jsem nepoučitelná, už zase jsem to přehnala.

9.4.2021 v 8:17 | Karma: 16,53 | Přečteno: 507x | Diskuse| Osobní

Jan Novák

Covidová generace - jaká asi bude? (Aneb generace hozená přes palubu)

Současná doba není pro nikoho jednoduchá. Neznám odvětví, do kterého by pandemie, resp. s ní související restrikce, nezasáhla. Děti jsou ale bezpochyby tou nejvíce zasaženou skupinou, ač si toho zatím většinou nejsou vědomy.

6.2.2021 v 9:08 | Karma: 22,96 | Přečteno: 773x | Diskuse| Společnost

Jan Novák

Kterak děkan fildy knihou šermoval

Tím děkanem je doc. PhDr. Michal Pullmann Ph.D. a onou „fildou“, jak asi většina čtenářů ví, Filozofická fakulta Univerzity Karlovy.

20.8.2020 v 13:14 | Karma: 19,78 | Přečteno: 709x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve

6. května 2024  15:47,  aktualizováno  7.5

Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Novotný je na vyhazov z ODS. Výroky o Slováčkové překročil hranici, řekl Benda

12. května 2024  12:11

Starosta Řeporyjí Pavel Novotný překročil hranice, které by se překračovat neměly, kritizoval v...

Aktivisté žádají konec pedagožky Univerzity Karlovy a přednášky o „genocidě v Gaze“

6. května 2024  12:46,  aktualizováno  7.5 9:13

Karlova univerzita by měla přehodnotit zaměstnávání osob jako je doktorka Irena Kalhousová, uvádí...

Důchod daleko, ale práci nedostanou. Nezaměstnaných šedesátníků přibývá

11. května 2024

Premium Lidé kolem šedesátky při hledání zaměstnání narážejí na zeď. Zaměstnavatelé o ně nestojí, preferují...

ANALÝZA: Smutný Den nezávislosti Izraele. Ve válce, opuštěn a rozhlodáván zevnitř

15. května 2024

Premium Od spolupracovnice MF DNES v Izraeli „Měli bychom to oslavit. Určitě půjdu na hřbitov s kyticí květin a každému padlému dám na hrob...

Česká stopa zatčených oligarchů vede nejspíš k luxusním bytům v Praze

15. května 2024

Premium Ukrajina by mohla poprvé usilovat o zablokování nemovitostí, které její občan vlastní v Praze. Jak...

„Podívejte, vychází Země!“ Fotografie z Apolla 8 změnila lidstvu pohled na svět

15. května 2024

Seriál Země jako nádherné a životem překypující umělecké dílo uprostřed nicoty. Přesně tak zachytili naši...

Kočka, Rittig a další. Projekt mapuje, kdo ukrývá peníze v dubajských bytech

14. května 2024  22:46

Mezinárodní investigativní projekt Dubai Unlocked zmapoval, jak se dubajské nemovitosti staly...

  • Počet článků 779
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1857x
První pokus

Seznam rubrik