Muž, který žije s kočkou

Život tomu chtěl, že mám doma kočku. Kdysi jsem ji zachránil z útulku, domnívaje se, že její role bude outdoorová kočka zahradní, která loví myši a po nocích se venku toulá s jinými kočkami. Později jsem se přestěhoval a kočka se stěhovala se mnou. Takže žiji u ní v bytě (kočkomilové mi rozumí) v menším moravském městě. A tím to vlastně všechno začíná.

Záhy jsem zjistil, že muž, který žije sám s kočkou je okolím považován přinejmenším za latentního gaye, metrosexuála či jinak odlišně orientovaného jedince. Nemám nic proti těmto skupinám, ale nějak nemám zájem vysvětlovat svému okolí, že kočky chovají pouze levicově orientované teenagerky nebo vetché stařenky. Tedy výhradně ženy. Kočka přísluší ženě. Tečka! Každý mi říká – kup si psa, ideálně nějaké plemeno, které je silně osvalené, patřičně agresivní, se špatnou pověstí. To je pravý znak muže v naší kultuře! Kladu si otázku, proč to tak je, proč naše kultura tak silně tlačí na vztah člověk (muž) – pes a tolik opovrhuje kočkami. A už vůbec nepřipustí, že muž, který nemá pitbulla, na předloktí nenosí vytetováno pár drsných motivů a kolem krku se mu nehoupe silný divnozlatý řetěz, by mohl být běžně heterosexuálně orientován. Zvláštní předsudek, který se jen velmi obtížně vyvrací…

Mám rád kočky. Žil jsem dříve v domácnosti i se psem a měl jsem ho rád, ale už ho nemám a momentálně mít nemohu. Tuhle jsem mluvil se ženou, jež nevěděla, jaké zvíře mám doma a velice zvesela mi popisovala nějakého svého kolegu, který má doma kočku. Smála se u toho a smíchem se zajíkajíc popisovala jeho chování - jak kočce kupuje granule, jak se k ní chová. Když se později dozvěděla, že já doma také mám kočku, nějak rychle ukončila hovor a podivně spěšně mne opustila. Přitom nemluvila o tom, že dotyčný na kočku šišlá, kupuje ji směšné oblečky nebo infantilní hračky, původně určené pro lidská mláďata. Nic takového. Už jen představa, že vůbec nějaký muž může mít dobrovolně doma kočku, jí připadala směšná.

Přitom moje kočka je hraběnka von Utulek. Ano, našel jsem ji v útulku. Někdo ji tam dal jako ubohé kotě a to ještě tak „statečně“, že ji nechal celou noc v krabici přede dveřmi útulku a kotě do rána mohlo zešílet. Když jsem si ho později vzal a donesl ke svému veterináři, ten mi řekl, že si myslí, že by to mohla být i čistokrevná britská modrá kočka. Všechno tomu napovídá – tvar hlavy, barva očí, stavba těla… Příliš to nepodporuje jen barva srsti, která je mírně jiná, než by měla být a želvovinová kresba, kterou by dokonalá britská aristokratka mít neměla vůbec nebo jen málo. Kašlu na to, jestli je taková nebo taková. Nebudu s ní jezdit na výstavy. Prostě ji mám, protože ji chci mít a protože se mi líbí přesně taková, jaká je. Tedy nedokonalá. Aspoň z pohledu oněch chovatelů a posuzovatelů na různých soutěžích, jejichž pevné mravní zásady jim dovolí uložit kotě do krabice a v chladném večeru začínajícího podzimu vmést do života před bránu útulku.

Ale ať už je to tak či tak, nezměníme to. Alea iacta est, neboli kostky jsou vrženy. Život nám to nastavil takto a teď jsme spolu. 

Tomáš Jabůrek

Autor: Jan Novák | sobota 29.3.2014 10:29 | karma článku: 30,85 | přečteno: 1935x
  • Další články autora

Jan Novák

Ve vlaku

Šedivé mraky se líně povalují na horizontu a vítr si zlehka hraje s popadaným listím. František cestuje lokálkou z práce domů. Dívá se zamyšleně z okna a najednou zaslechne rozhovor dvou cestujících:

29.11.2023 v 10:31 | Karma: 10,35 | Přečteno: 320x | Diskuse| Poezie a próza

Jan Novák

Sexuální násilí v církvi

Díky semináři na ETF UK jsem se dozvěděla, v jak veliké míře existuje sexuální násilí uvnitř církví. Věděla jsem sice, že se to děje, ale ne v takovém rozsahu.

9.1.2023 v 7:59 | Karma: 10,94 | Přečteno: 397x | Diskuse| Společnost

Jan Novák

Moje pandemické koleno… aneb Korofejeton neboli Skoro fejeton č. 2

Safra, už podruhé za sebou mě probudila bolest kolene... Jsem nepoučitelná, už zase jsem to přehnala.

9.4.2021 v 8:17 | Karma: 16,53 | Přečteno: 506x | Diskuse| Osobní

Jan Novák

Covidová generace - jaká asi bude? (Aneb generace hozená přes palubu)

Současná doba není pro nikoho jednoduchá. Neznám odvětví, do kterého by pandemie, resp. s ní související restrikce, nezasáhla. Děti jsou ale bezpochyby tou nejvíce zasaženou skupinou, ač si toho zatím většinou nejsou vědomy.

6.2.2021 v 9:08 | Karma: 22,96 | Přečteno: 773x | Diskuse| Společnost

Jan Novák

Kterak děkan fildy knihou šermoval

Tím děkanem je doc. PhDr. Michal Pullmann Ph.D. a onou „fildou“, jak asi většina čtenářů ví, Filozofická fakulta Univerzity Karlovy.

20.8.2020 v 13:14 | Karma: 19,78 | Přečteno: 709x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Drží naše lidi pod zemí. Musíme jednat, říká vyšetřovatelka válečných zločinů

4. května 2024  17:22

Kvůli své práci je Tetiana Žukovová dlouhodobě v hledáčku Rusů. Ukrajinská právnička se totiž snaží...

Meda a Jan Mládkovi. Milovníky umění i zvířat připomíná zámecká výstava

4. května 2024

Premium Dáma z Kampy, mecenáška, kurátorka, nakladatelka, sběratelka, ale také vegetariánka a milovnice...

Požár vyhnal z domu v Mostě dvě desítky lidí, někteří museli po žebříku

4. května 2024  16:35

Nejméně 20 lidí muselo odpoledne opustit čtyřpodlažní dům na třídě Budovatelů v Mostě kvůli požáru...

Po Kallasové přišla řada na Zelenského, Rusko na něj vydalo zatykač

4. května 2024  16:30

Ruské úřady zahájily trestní řízení proti ukrajinskému prezidentovi Volodymyru Zelenskému a...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

  • Počet článků 779
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1857x
První pokus

Seznam rubrik