Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Moje děti kouřit nebudou

První a vlastně i druhý a třetí cigáro jsem si dal s bratrancem za strejdovou stodolou. Bylo mi 10 a pamatuju si, že to bylo celkem nechutný. Připadal jsem si ale důležitej a strašně chytrej. Pak jsem se málem posral. Málem, říkám. Teď je mi 20, dávám krabku denně, ale moc vodvázanej z toho nejsem. Leze to do peněz jako prase. Někdy přemejšlim, že bych se na to vyprd, ale nedokážu si představit pivo bez cigára. To je prostě blbost.

Tak si tak pro sebe říkám, jestli bych začal, kdyby táta s mámou nekouřili. Anebo, kdyby mi táta jednu fláknul, když mě chytil, jak mu beru cigára. Jasně, že to nebylo prvně, co jsem mu ňáký vodklonil, ale bylo to prvně, kdy mě viděl a muselo mu bejt jasný vo co gou. Seřval mě, to jako jo. Ale spíš proto, že mu kradu cigára a ne proto, že hulim.

Já je teda jako z ničeho nevinim, začít kouřit bylo moje rozhodnutí.

Přišlo mi to uplně normální. Žil jsem v tom celej život, doma se kouřilo, dědové kouřili, většina tátovejch kámošů taky, prostě skoro všichni v mym okolí. Pamatuju si, že jako malýmu mi to docela vadilo.

Myslim ten kouř. Ale pak jsem si nějak zvyk.

Jednou, to jsem byl myslim v devítce, jsme měli ve škole přednášku o škodlivosti kouření. Bylo to povinný, jinak bych se na to vyprd.

Seděli jsme hodinu v tělocvičně a poslouchali chlápka, co strašil.

Abych byl upřimnej, musim přiznat, že mě ty různý černý plíce, nádory a uřezaný nohy a ruce trochu dostaly. Tenkrát jsem tahal sotva jednu denně a říkal jsem si, jestli neni lepší se na to uplně vykašlat. Když jsem o tý přednášce mluvil doma s našima, tak táta řek, že už má tý štvanice na kuřáky plný zuby a ať nás koukaj v tý škole radši něco pořádnýho naučit a ne votravovat s blbostma. Připomněl mi Jardu od něj z práce, co umřel ve 40 na rakovinu a nekouřil. A taky dědu z Berouna, kterej se v 82 letech těšil celkem dobrýmu zdraví a hulil jako fabrika. Zakončil to nezdravym jídlem, tlusťochama, vochlastama a znečištěnym ovzdušim.

Měl pravdu. Na světě je tolik škodlivejch věcí, že nějaký kouření je proti tomu všemu prd. Ale když o tom tak přemejšlim, asi bych chtěl, aby moje děti nekouřily. Jestli teda někdy budu nějaký mít. Snad se v těch svejch šestnácti sedumnácti letech nerozhodnou stejně blbě jako já. Je to holt blbej věk.

 

Michaela Vondráková

Autor: Jan Novák | sobota 10.5.2014 12:12 | karma článku: 17,40 | přečteno: 997x
  • Další články autora

Jan Novák

Ve vlaku

Šedivé mraky se líně povalují na horizontu a vítr si zlehka hraje s popadaným listím. František cestuje lokálkou z práce domů. Dívá se zamyšleně z okna a najednou zaslechne rozhovor dvou cestujících:

29.11.2023 v 10:31 | Karma: 10,35 | Přečteno: 321x | Diskuse| Poezie a próza

Jan Novák

Sexuální násilí v církvi

Díky semináři na ETF UK jsem se dozvěděla, v jak veliké míře existuje sexuální násilí uvnitř církví. Věděla jsem sice, že se to děje, ale ne v takovém rozsahu.

9.1.2023 v 7:59 | Karma: 10,94 | Přečteno: 397x | Diskuse| Společnost

Jan Novák

Moje pandemické koleno… aneb Korofejeton neboli Skoro fejeton č. 2

Safra, už podruhé za sebou mě probudila bolest kolene... Jsem nepoučitelná, už zase jsem to přehnala.

9.4.2021 v 8:17 | Karma: 16,53 | Přečteno: 506x | Diskuse| Osobní

Jan Novák

Covidová generace - jaká asi bude? (Aneb generace hozená přes palubu)

Současná doba není pro nikoho jednoduchá. Neznám odvětví, do kterého by pandemie, resp. s ní související restrikce, nezasáhla. Děti jsou ale bezpochyby tou nejvíce zasaženou skupinou, ač si toho zatím většinou nejsou vědomy.

6.2.2021 v 9:08 | Karma: 22,96 | Přečteno: 773x | Diskuse| Společnost

Jan Novák

Kterak děkan fildy knihou šermoval

Tím děkanem je doc. PhDr. Michal Pullmann Ph.D. a onou „fildou“, jak asi většina čtenářů ví, Filozofická fakulta Univerzity Karlovy.

20.8.2020 v 13:14 | Karma: 19,78 | Přečteno: 709x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Mexičtí narkos už nepašují peníze, platí si šmouly. Je to legální a bez rizika

5. května 2024

Premium Vsaďte se, že nevíte, jak mexičtí narkos pašují peníze z Ameriky. Jistě, viděli jste v seriálech na...

Nová vlna podvodů. Vyluxovaným účtem to nekončí, přeprodávají se osobní data

5. května 2024

Premium Kyberzločinu dlouhodobě přibývá, v Česku se s končící lhůtou pro daňová přiznání podvodníci...

Životní prostředí v Československu patřilo k nejhorším na světě, líčí vědec

5. května 2024

Premium V roce 1989 se stal vůbec prvním ministrem životního prostředí. Profesor Bedřich Moldan patří mezi...

Auto za tahačem s tankem zastavilo. Už ale ne kamion, který osobák sešrotoval

4. května 2024  9:48,  aktualizováno  21:52

Při nehodě tří aut zemřel na dálnici D1 mezi Bohumínem a Polskem jeden člověk, další dva jsou...

  • Počet článků 779
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1857x
První pokus

Seznam rubrik