Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

I jako nevidomé vozíčkářce mi doba svobody a demokracie zaručuje důstojný život

Třicet let. Neuvěřitelně dlouhá doba. Ale když se ve svém životě ohlédnu zpět, připadá mi to jako mávnutí kouzelného proutku. Ale právě tolik let letos uběhne od společenských a politických změn v našem státě.

Změny jsem vítala s velkým nadšením. Důvod jsem k tomu určitě měla. Na vlastní kůži jsem zažila, jak se choval končící politický systém k těm, kdo jsou jakkoli jiní. A vlastně svým způsobem nepohodlní. Lidé s handicapem byli schováni v různých ústavech. O tom, jaká je skutečnost věděli pouze rodinní příslušníci.

A na počátku těchto změn jsem ani sama netušila, jak se mě samotné změní život. A to prakticky od samého základu. V danou chvíli bych si ani netroufala pomyslet na to, že bych jako člověk s handicapem mohla bydlet sama a svůj život pevně držet ve vlastních rukou. Ale opak je pravdou. Opravdu již několik let žiji sama. Ač s podporou profesionálů, je můj život samostatný a důstojný. O každé vteřině svého bytí a nebytí si rozhoduji naprosto svobodně. I já prožívám své každodenní radosti a strasti života. A musím přiznat, že jsem v té každodenní možnosti volby spokojená. Cítím se v tom velmi dobře. Vyhovuje mi to. Kdyby mi tehdy někdo o něčem podobném vyprávěl, tak si ťukám na čelo a říkám s úsměvem na rtech, že se zbláznil.

Dnes jsem přesvědčena, že kdyby ke změnám nedošlo, tak nejsem tam, kde jsem. S přihlédnutím k tomu, jaká je moje situace dnes, zcela jistě. Jako nevidomá vozíčkářka bych určitě byla v nějakém ústavu sociální péče pro dospělé, poslušně bych ležela na lůžku pod vlivem léků. Takových, které by mě dokonale utlumily a já nemohla druhé obtěžovat svými požadavky a potřebami. Nikoho by to totiž nezajímalo. Byla bych pouhým číslem do statistiky. Kusem. Nikoli člověkem se svou hodnotou. Číslem ve statistice jsem i dnes, ale moje situace je naprosto odlišná od té, která byla v dávných dobách...

Již několik let si plně uvědomuji tento veliký dar svobody a ve svém srdci za něj děkuji. Otevřely se mi dveře k možnostem, které jsem si nedokázala představit a nedovolila jsem si na mnohé ani pomyslet. Otevřely se mi dveře k lidem a novým věcem. Neustále pro sebe mohu objevovat něco nového. A i přesto, že jsem i já sama zestárla o těch třicet let, tak mě to objevování neustále baví.

Každodenní život není jednoduchý pro nikoho. Pod vlivem různých okolností a událostí nemám sílu a chuť pokračovat mnohdy ani já sama. Ale život je tak krásný. Je to veliký dar.

A právě tato doba svobody a demokracie mi zaručuje důstojný život. A to i přesto, že je mnohdy kulhající.

Vladimíra Frančáková

Autor: Jan Novák | úterý 29.1.2019 7:57 | karma článku: 24,98 | přečteno: 509x
  • Další články autora

Jan Novák

Ve vlaku

Šedivé mraky se líně povalují na horizontu a vítr si zlehka hraje s popadaným listím. František cestuje lokálkou z práce domů. Dívá se zamyšleně z okna a najednou zaslechne rozhovor dvou cestujících:

29.11.2023 v 10:31 | Karma: 10,35 | Přečteno: 320x | Diskuse| Poezie a próza

Jan Novák

Sexuální násilí v církvi

Díky semináři na ETF UK jsem se dozvěděla, v jak veliké míře existuje sexuální násilí uvnitř církví. Věděla jsem sice, že se to děje, ale ne v takovém rozsahu.

9.1.2023 v 7:59 | Karma: 10,94 | Přečteno: 397x | Diskuse| Společnost

Jan Novák

Moje pandemické koleno… aneb Korofejeton neboli Skoro fejeton č. 2

Safra, už podruhé za sebou mě probudila bolest kolene... Jsem nepoučitelná, už zase jsem to přehnala.

9.4.2021 v 8:17 | Karma: 16,53 | Přečteno: 506x | Diskuse| Osobní

Jan Novák

Covidová generace - jaká asi bude? (Aneb generace hozená přes palubu)

Současná doba není pro nikoho jednoduchá. Neznám odvětví, do kterého by pandemie, resp. s ní související restrikce, nezasáhla. Děti jsou ale bezpochyby tou nejvíce zasaženou skupinou, ač si toho zatím většinou nejsou vědomy.

6.2.2021 v 9:08 | Karma: 22,96 | Přečteno: 771x | Diskuse| Společnost

Jan Novák

Kterak děkan fildy knihou šermoval

Tím děkanem je doc. PhDr. Michal Pullmann Ph.D. a onou „fildou“, jak asi většina čtenářů ví, Filozofická fakulta Univerzity Karlovy.

20.8.2020 v 13:14 | Karma: 19,78 | Přečteno: 709x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Další případ zpožděné dodávky zbraní. Česká firma se soudí na Ukrajině

26. dubna 2024

Premium Vztahy mezi Českem a Ukrajinou nejsou vždycky idylické. Svědčí o tom soudní spor, na který narazila...

Světlušky mění válčení ve městech. Nové drony snížily počet padlých Izraelců

26. dubna 2024

Premium Jen několik decimetrů velký přístroj může znamenat revoluci městské války: minivrtulník, který...

Dva ruští vojáci se doznali k trojnásobné vraždě na Ukrajině

25. dubna 2024  23:07

V okupované části Chersonské oblasti na jihovýchodu Ukrajiny zadrželi dva ruské vojáky, kteří se...

Architektonickou cenu EU získal univerzitní pavilon, blízko byla i ostravská galerie

25. dubna 2024  21:23

Studijní pavilon Technické univerzity v německém Braunschweigu se stal vítězem prestižní...

  • Počet článků 779
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1857x
První pokus

Seznam rubrik