Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Císařovy nové šaty

Pro sedmdesátníky jsem mladík, pro třicátníky stařec. S oběma skupinami ale sdílím časoprostor a nejde mi o tom nepřemýšlet. Nemám patent na rozum a svobodu chápu hlavně jako prostor pro různé náhledy na světa běh.

Začnu asi  pozdravem a představením? Dobré ráno, poledne či večer, jmenuji se Petr , jsem prostý chudý horal a je mi 53 let. Možná právě ta informace o věku je pro moje spouštěcí blogoidní  mechanismy důležitá.

Možná je to vše  jen o spojování podmnožin , co v součtu už tvoří celek , nevím. Ale od Adama. Před týdnem jsem dočetl knihu , co mi půjčil a doporučil kamarád. Jmenuje se Kronika zániku Evropy od pana Vondrušky. Nyní čtu  Blackout páně Elsberga a do toho mě bombardují články v mediích o všech možných Babiších, Klausech, Zemanech a Milionech chvilek. Ke všemu za okny poletuje sníh a tma je už ve čtyři, no to je situace…

Nezávisle na tom všem mám v sobě už delší čas nějaké pnutí , že má turistika z porodnice na krchov se klikatí už v druhé půlce trati a že jsem na tom jak proletariát v carském Rusku , nemaje co dál ztratit ( tak nám to tedy kdysi soudružky učitelky říkaly) No a tak jsem si řekl , že už budu říkat, co si myslím , totéž se teď snažím psát a nedbat , co s tím zbytek vesmíru udělá. Předpokládám, že nic. Je nás tu skoro 7 miliard a tak nemám obavu , že někoho zajímám víc než kolega Ind na předměstí Dillí. Nicméně je mi z toho pocitu vlastně docela pěkně, nebudu dál kývat hlavou, hledajíc alespoň malé záhyby Císařových nových šatů.

K věci, kniha V. Vondrušky má 800 stran a to opravdu není málo. Mapuje období od roku 1984 do roku 2054. Kdo o panu Vondruškovi nic neví , tak jen ve zkratce – úspěšný spisovatel velkého množství historických románů s krimi podtextem, obyčejně ze středověku. Původním povoláním historik. Jeho knížky jsem přečetl myslím dvě. Nečetly se mi špatně , ale úplně mě nechytly. Ta , co se mi dostalo do rukou nyní ovšem byla dost jiná. Jednak se odehrávala v přítomnosti a hlavně budoucnosti, navíc obsahuje vždy údaje o nejdůležitějších událostech toho kterého roku. To jde do roku 2017 snadno , dál je to fabulace. Kniha pojednává o osudech rodiny Wagnerů , která na příbězích svých protagonistů prochází Evropou a Vondruška popisuje, co se stát mohlo a potažmo může. Nemá smysl popisovat děj , ale na mě to zapůsobilo docela silně. Vondruška podle mého názoru přesně popisuje fakta a velmi uvěřitelně skládá mozaiku snadno uvěřitelné budoucnosti.Není to nic víz než vize, jedna z možných alternativ , ale to  je jedno. Existuje a dává smysl.

Druhá knížka se jmenuje Blackout a světe div se , je o blackoutu. Marc Elsberg rozvíjí příběh a vlastně ne nepodobně Vondruškovi ukazuje , co se může stát na základě výpadků, které už byly – ač krátkodobé. V případě Vondrušky je historická linka příběhu prvotní a osoby a mezilidské vztahy jsou popisovány naivisticky a zjednodušeně „na krev“ Jde tu ale o pitvu 70ti let. Elsberg je jako snovač příběhu přesvědčivější a vzhledem k tomu, že se jedná v podstatě o přítomnost, tak snáz uvěřitelnější.

Oba mají společné to , že prostý chudý horal vidí záblesk možné budoucnosti a nejde to smést ze stolu a pak přepít v hospodě. Opravdu se v skrytu duše bojím, že třeba už za života mého syna sem dorazí z Německa, Francie nebo Švédska muslimové a budou se chovat přesně tak, jak se chovají tam. Opravdu nemám iluze o tom, že se stane zázrak a oni nás minou nebo se vnitřně změní. Opravdu se nám aktuálně nic neděje. Ale bohužel matematika je exaktní věda a násobit 1,5 nebo 6 zvládá malé dítě. To dítě ale má nárok na iluze…

Stejně tak mám obavu z toho, že další sorta extremistů může vytvořit dlouhodobější  blackout a že propojení sítí je v Evropě dané , ví každý. Sociologové zase ví, jak se chová člověk, když mu je zima a jeho dítě 3. den hladoví.

Jenže jako civilizace se chováme stejně jako Římané před vpádem Germánů. Také řešíme zástupné problémy a nevidíme si na špičku nosu. Oni ti otylí , blahobytem rozmazlení, senátoři v dávném Římě  také řešili rozmístění soch a Germáni už plenili jejich města. Historie se opakuje a je nesmysl si myslet , že dnešní causy jsou jedinečné , aktuální, čímsi jiné.

Dnešní doba ale 70 let po válce tohle bere jako xenofobii, rasismus, případně populismus. Lidé se nálepkují navzájem , v naší kotlině je to právě teď o tom, jestli půjdu do „průvodu“ či ne. Jsem tedy babišovec, zemanovec, pravdoláskař, zelený..případně komanč, cigoš nebo mimozemšťan.

A z toho všeho je mi divně.Jenže nemám tušení , jak se k tomu postavit a možná se nechci vůbec vymezovat. Chci jen modré říkat modrá a červené červená. Na císaře všech zemí kašlu.

Jo…dneska běhal u nás po Jizerkách velbloud. Ve sněhu. Bez šoféra, zatím. A když napadne sníh na přeudržované rozvody  ČEZu, tak bude v krajině blackout, jako již tradičně.

Takže beru kytaru a jdu si zavrzat „Dokud se zpívá , ještě se neumřelo“ ( ano, od toho podlého Nohavici).

 

- Petr Petříček -

Autor: Jan Novák | čtvrtek 14.11.2019 10:05 | karma článku: 26,52 | přečteno: 740x
  • Další články autora

Jan Novák

Ve vlaku

Šedivé mraky se líně povalují na horizontu a vítr si zlehka hraje s popadaným listím. František cestuje lokálkou z práce domů. Dívá se zamyšleně z okna a najednou zaslechne rozhovor dvou cestujících:

29.11.2023 v 10:31 | Karma: 10,35 | Přečteno: 320x | Diskuse| Poezie a próza

Jan Novák

Sexuální násilí v církvi

Díky semináři na ETF UK jsem se dozvěděla, v jak veliké míře existuje sexuální násilí uvnitř církví. Věděla jsem sice, že se to děje, ale ne v takovém rozsahu.

9.1.2023 v 7:59 | Karma: 10,94 | Přečteno: 397x | Diskuse| Společnost

Jan Novák

Moje pandemické koleno… aneb Korofejeton neboli Skoro fejeton č. 2

Safra, už podruhé za sebou mě probudila bolest kolene... Jsem nepoučitelná, už zase jsem to přehnala.

9.4.2021 v 8:17 | Karma: 16,53 | Přečteno: 506x | Diskuse| Osobní

Jan Novák

Covidová generace - jaká asi bude? (Aneb generace hozená přes palubu)

Současná doba není pro nikoho jednoduchá. Neznám odvětví, do kterého by pandemie, resp. s ní související restrikce, nezasáhla. Děti jsou ale bezpochyby tou nejvíce zasaženou skupinou, ač si toho zatím většinou nejsou vědomy.

6.2.2021 v 9:08 | Karma: 22,96 | Přečteno: 772x | Diskuse| Společnost

Jan Novák

Kterak děkan fildy knihou šermoval

Tím děkanem je doc. PhDr. Michal Pullmann Ph.D. a onou „fildou“, jak asi většina čtenářů ví, Filozofická fakulta Univerzity Karlovy.

20.8.2020 v 13:14 | Karma: 19,78 | Přečteno: 709x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Podmínky míru musí určit Ukrajina, říká ministryně obrany Černochová

29. dubna 2024

Premium Ministryně obrany Jana Černochová (ODS) o sbírce na munici pro Ukrajinu, komunikaci náčelníka...

Vědmy jdou do akce. Mladé dronařky tvrdě cvičí a chystají se na Rusy

29. dubna 2024

Premium Ukrajina (od zpravodajů iDNES.cz) Válka na Ukrajině je v nemalé míře válkou dronů a technologií. Ukrajina, ale i Rusko je vyvíjejí,...

Americkou Oklahomu a okolní státy zasáhla série tornád. Úřady hlásí čtyři mrtvé

28. dubna 2024  22:16

Nejméně čtyři mrtvé si vyžádala série tornád, která od sobotního večera zasáhla Oklahomu. Podle...

Nikdy nekončící hrozba. Finsko si zvyká na nový vztah s Ruskem

28. dubna 2024  20:49

Ozbrojení finští pohraničníci na běžkách střeží východní část země, nejnovější a nejdelší hranici...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 779
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1857x
První pokus

Seznam rubrik